
Ομότιμοι/ες Καθηγητές/τριες του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών
-
Άλκηστις Κοντογιάννη
Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών.
Διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΠΑΠΕΛ και Κοσμήτορας της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
E-mail: alkistiseros@gmail.com

Βιογραφικό σημείωμα
Ομότιμη δια βίου καθηγήτρια. Β, Βίωση-βόλτα-βαλίτσα-βάσανο – βάλσαμο- Βάρος, βιομηχανία, βέλος, βίρτσουαλ, Ε, Ερωτας, εργασία με πάθος, ευθύνη, έρεβος, ευζήν, ελευθερία στους επαγγελματικούς παιδαγωγικούς χώρους, εργασία Σχολή Μεταξά-Νίκολιτς, Νηπιαγωγείο Άλκηστις, Υπουργείο, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Σπουδές: Μ. Μοντεσσόρι Λονδίνου, Σχολή Νηπιαγωγών Αθήνας, ΌΜΗΡΟΣ δημιουργική γραφή, Πανεπιστήμιο Φλωρεντίας, Φιλοσοφική ΦΠΨ, Μαράσλειο Ειδική Αγωγή, Διδακτορικό περί Δράματος στην ειδική εκπαίδευση και
Διδασκαλία στην Ελλάδα, Τμήμα Νηπιαγωγών, Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ Αθήνας, Πανεπιστήμιο Αγγλία, Ιταλία, Ιαπωνία, Μεταπτυχιακό Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Βόλος και Ναύπλιο ΤΘΣ,
Συγγραφή βιβλίων: 38 +4 ΟΕΣΒ περί Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση, Κουκλοθέατρο, Μουσειακή Εκπαίδευση.
Εθελοντική εργασία στις φυλακές με επιμέλεια 18 βιβλίων (Άπαρσις). Συμπόσιο διαδικτυακό και διαδικτυακές συζητήσεις- παρουσιάσεις συνεχώς.
Δραματική Τέχνη και Ειδικές ανάγκες και εργασία στο χώρο της εκπαίδευσης σχολεία, στο Υπουργείο Παιδείας, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Ειδικό Σχολείο Καισαριανής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Αθήνας, όπου δίδαξε μετά το Νηπιαγωγείο Νίκολιτς, το νηπιαγωγείο Άλκηστις, το Τμήμα Νηπιαγωγών της Αθήνας, το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, μαζί με τηλεοπτικές εκπομπές, βιβλία και άλλα. Εκλέχτηκε στο Τμήμα Προσχολικής στο Βόλο (2000-2010) και μετά στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στο Ναύπλιο (2010). Έγραψε βιβλία για τη Δραματική Τέχνη, για το Κουκλοθέατρο, για τη Μουσειακή εκπαίδευση και τα τελευταία δέκα χρόνια ασχολείται με την εκπαίδευση στις φυλακές της Τίρυνθας, του Ναυπλίου, της Τρίπολης και του Κορυδαλλού.
Τρέχουσα δραστηριότητα
Aπό το 2016 ως Ομότιμη συνέχισα το έργο του ΠΜΣ, Δραματική και Παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση και δια βίου μάθηση που είχα δημιουργήσει με συναδέλφους το 2014. Τον Ιούνιο του 2024 το Μεταπτυχιακό έληξε, καθώς συμπλήρωσε μια επιτυχή δεκαετία, γνωστό για τη βιωματική του διάσταση και τα ενδιαφέροντα μαθησιακά αντικείμενα, τα οποία συνεχίζει πλέον σε ευρύτερο πλαίσιο.
Από το 2014 ασχολούμαι με την εκπαίδευση στις φυλακές Τίρυνθας, Ναυπλίου, Τρίπολης και Κορυδαλλού. Ξεκίνησα με τη διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας με τους στίχους των λαϊκών και ρεμπέτικων τραγουδιών. Παράλληλα εφάρμοσα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα που ακολούθησαν να εφαρμόζουν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και πολλοί φίλοι και πολίτες, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα δίκτυο εθελοντών άνω των 500 που λειτουργεί και εμπλουτίζεται συνεχώς. Τα εθελοντικά μαθήματα συνεχίζονται με έμπνευση, πάθος και μεράκι από τους εθελοντές του δικτύου.
Ερευνητικά ενδιαφέροντα
Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα αποτελούν συνέχεια των εφαρμογών της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση και της εκπαίδευσης των εγκλείστων στις φυλακές. Είχα αναλάβει μεταπτυχιακές εργασίες και άλλες σχετικές με την εκπαίδευση στις φυλακές, όπως η δημιουργικότητα των εγκλείστων, ο γονεϊκός ρόλος, τα δικαιώματα των εγκλείστων και των παιδιών τους, οι σχέσεις εντός της φυλακής, η ανθεκτικότητα, ο αυτοσεβασμός, η εκμάθηση της γλώσσας, η πολιτειότητα μέσω δράματος, και η ίδια προχώρησα σε ερευνητικές εργασίες που έγιναν σε ιδρύματα εγκλεισμού και στην παρουσίαση ερευνών σε Συνέδρια στην Ελλάδα και εξωτερικό.
Το 2024 και το 2025 το ενδιαφέρον της ερευνητικής μου ομάδας μετατοπίστηκε από τους έγκλειστους στους Σωφρονιστικούς υπαλλήλους που αποτελούν έναν σημαντικό κρίκο στο σωφρονιστικό σύστημα. Οι έρευνες έχουν στραφεί προς τους Σωφρονιστικούς υπαλλήλους σε συνδυασμό με την σημαντική εκπαίδευση που έγινε 4 φορές (Σω-φροντιστήριο 1,2,3,4) με διάρκεια δεκαήμερη, κάθε φορά.
Δημοσιεύσεις
-
Άλκηστις (2009). Βιοηθική και Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση. Beijing – Lhasa, η νέα σιδηροδρομική γραμμή των υψιπεδίων. Απαραίτητες οι μάσκες οξυγόνου, UOP e-class, University of the Peloponnese.
-
Kondoyianni, A., Lenakakis A., Tsiotsos, Ν., (2013). Ιntercultural and lifelong learning based on educational drama/ Scenario, 2.
-
Κοντογιάννη, Α. (2018). Από το ά-τοπο, ά-χρονο και ά-χρωμο της φυλακής, στις αποχρώσεις ζωής της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση μέσω του εθελοντισμού. Εκπαίδευση & Θέατρο, 19, 26-37.
-
Papaioannou, Th. & Kondoyianni, A. (2019). Promoting the acceptance of the ‘other’ through Drama in Education. Creative Drama Journal (Yarataci Drama Dergisi), 14 (2), 309-320.
-
Mavroudis, N., & Kondoyianni, A. (2020). Drama in Education: It’s Effectiveness in Acceptance of Racial Diversity in a Multicultural Classroom. Scholars Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 8, 482-488.
-
Mavroudis, N. & Kondoyianni, A. (2022). The Εffect of Drama in Education Towards the Acceptance of Different Religious Identities in a Intercultural School. International Journal of Education & the Arts, 23(2), 1-18.
-
Κοντογιάννη, Α., Αστέρη, Θ.Α. (2023). Από τον εγκλεισμό στην επανένταξη μέσω του θεάτρου στο Α. Λενακάκης & Χ. Κανάρη, (Επιμ.) Πολιτισμός, Τέχνες και Συμπερίληψη: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές. Eκδόσεις Σοφία
-
Mavroudis, N. & Kondoyianni, A. (2023). Exploring National Identity through Drama in Education. Drama Research: international journal of drama in education, 14, https://www.nationaldrama.org.uk/
-
Παπαϊωάννου, Θ., Μάγος, Κ. & Κοντογιάννη, Α. (2023). "Η Κάρη η Καρακάξα ταξιδεύει στη Λογοτεχνία με ένα κίτρινο λεωφορείο. Μια διαπολιτισμική προσέγγιση με τεχνικές της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση και του Κουκλοθεάτρου". Στο Κ. Μαστροθανάσης & M. Κλαδάκη (Επιμ.), Θέατρο στην εκπαίδευση: Σύγχρονες τάσεις, προκλήσεις και προοπτικές, 209-226, εκδόσεις Πατάκης.
-
Papaioannou, Th. & Kondoyianni, A. (2022). The Use of Drama in Education in Teaching of Students with Special Educational Needs. Creative Drama Journal (Yarataci Drama Dergisi), 17 (1), 59-72.
-
Παπαϊωάννου, Θ. & Κοντογιάννη, Α. (2019). Δημιουργώντας πρωτότυπες ιστορίες με τη Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση. Στο Π. Γιαννούλη & Μ. Κουκουνάρας-Λιάγκης (Επιμ.), «Θέατρο και Παραστατικές Τέχνες στην εκπαίδευση: Ουτοπία ή αναγκαιότητα;». Πρακτικά 8ης Διεθνούς Συνδιάσκεψης (σσ. 202-209). Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
-
Κοντογιάννη, Α. (2023). Δραματικής Τέχνης στην εκπαίδευση ου-τοπία, στης φυλακής τη δυστοπία ή πώς "οι φυλακές γίνονται ... μουσεία". Στο Ι. Βιβιλάκης (Επιμ.), Θέατρο-Τραύμα-Θεραπεία. Eκδόσεις Αρμός.
-
Βάσω Μπαρμπούση
Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών.
Διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΠΑΠΕΛ και Κοσμήτορας της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Email: vasobarbousi@gmail.com

Βιογραφικό σημείωμα
Η Βάσω Μπαρμπούση είναι χορογράφος, απόφοιτος της Σχολής Χορού της Ραλλούς Μάνου και του ΤΕΦΑΑ Αθηνών. Συνέχισε τις σπουδές της στη Ν. Υόρκη στη σχολή της Martha Graham και του Erick Hawkins. Σπούδασε χορογραφία και αυτοσχεδιασμό με τον Robert Ellis Dunn. Από το Columbia University (Teachers College) πήρε Master of Arts, ενώ το διδακτορικό της δίπλωμα το έλαβε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Χόρεψε με το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου.
Το 1987 δημιούργησε την ομάδα χορού Ωκυρρόη με την οποία έκανε παραστάσεις. Συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο και με τους σκηνοθέτες Κ. Αρβανιτάκη, Ν. Κοντούρη, Β. Παπαβασιλείου, Ρ. Πατεράκη. Δίδαξε στο Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών με τη σχέση ΠΔ 407/80.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στην ιστορία και τη θεωρία του χορού, στη σχέση χορού-θεάτρου στον αυτοσχεδιασμό και στη χορογραφία, καθώς και τη χορογραφία στο αρχαίο δράμα. Πραγματοποίησε το πρώτο Διεθνές Συνέδριο Χορού (2010) σε συνδιοργάνωση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοππονήσου και του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και του Υπουργείου Παιδείας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού (Σώματα που Χορεύουν-Πρακτικές και Πολιτική).
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στην ιστορία και τη θεωρία του χορού, στη σχέση χορού-θεάτρου στον αυτοσχεδιασμό και στη χορογραφία, καθώς και τη χορογραφία στο αρχαίο δράμα. Πραγματοποίησε το πρώτο Διεθνές Συνέδριο Χορού (2010) σε συνδιοργάνωση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοππονήσου και του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και του Υπουργείου Παιδείας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού (Σώματα που Χορεύουν-Πρακτικές και Πολιτική).
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στην ιστορία και τη θεωρία του χορού, στη σχέση χορού-θεάτρου στον αυτοσχεδιασμό και στη χορογραφία, καθώς και τη χορογραφία στο αρχαίο δράμα. Πραγματοποίησε το πρώτο Διεθνές Συνέδριο Χορού (2010) σε συνδιοργάνωση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοππονήσου και του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και του Υπουργείου Παιδείας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού (Σώματα που Χορεύουν-Πρακτικές και Πολιτική).
Διοργάνωσε για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου παραστάσεις, σεμινάρια, ημερίδες, με καλλιτέχνες του Χορού από την Ελλάδα και εξωτερικό. Το 2018 συμμετείχε με ομάδα φοιτητών/τριων στην πλατφόρμα NELKEN-Line. Το πρότζεκτ DANCE! NELKEN-LINE ανακοινώθηκε αποκλειστικά από την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Pina Bausch από την 1η Ιουνίου 2017.Η πρόσκληση για την δημιουργία του βίντεο με το συγκεκριμένο κομμάτι από την φημισμένη χορογραφία της Πίνα Μπάους Nelken (γαρύφαλλα), απευθύνθηκε σε πολλές ομάδες σε όλον τον κόσμο. Το Τμήμα θεατρικών Σπουδών ανταποκρίθηκε και δημιουργήθηκε σχετικό βίντεο σε εξωτερικούς χώρους της πόλης του Ναυπλίου, το οποίο αναρτήθηκε στο NELKEN-Line project του ιδρύματος της Πίνας Μπάους. Έγινε στο πλαίσιο του μαθήματος Χορός ΙΙΙ: Σύνθεση- Αυτοσχεδιασμός. Το βίντεο είναι διαθέσιμο στο link: https://youtu.be/rkysMeGP748?si=XzYUwhky4OQ56y9E
Μονογραφίες
-
2004: Ο Χορός στον 20ο αιώνα: Σταθμοί και Πρόσωπα, Καστανιώτης.
- 2014: Η Τέχνη του χορού στην Ελλάδα τον 20ό αιώνα- Σχολή Πράτσικα: Ιδεολογία- Πράξη-Αισθητική, Gutenberg.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
-
2002: «Αγωγή στην κίνηση μέσα από προγράμματα βιωματικής μάθησης» στο Ε. Κούρτη (επιμ.), Η έρευνα στην προσχολική εκπαίδευση, 293-301. Αθήνα: Τυπωθήτω Γ. Δαρδανός.
-
2003: «Η σημασία της σωματικής επαφής στη δυναμική της ομάδας και στην κίνηση του σώματος», Περιοδικό των Αθλητικών Επιστημών, οργάνωση του Αθλητισμού, 1(1), 104-109.
-
2009: «Ο χορός στον 20ο αιώνα: Μια άλλη ανάγνωση». Πρακτικά Διεθνούς Ημερίδας, θεατρικό τμήμα Πατρών, «Χορός και Αφηγηματικότητα», Πάτρα, 35-48.
-
2009: Barboussi, V., Vidali, A., Towards an innovative model of teaching Greek traditional dances. Journal of Dance and Somatic Practices, 1(2), 155-168.
-
2013: Barbousi, V., Kourti, E., Dancing toys: The quest for mechanical life. Homo Ludens 1(5), 38-45.
-
2016: ‘The Beginning of Dance Studies in Greece (1900-1974), Congress on Research in Dance, Conference Proceedings, V. 2, (CUP), 15-20. https://doi.org/10.1017/cor. 2016.3.
-
2018: «Χορός και πολιτική τον 20ό αιώνα» στο Α. Αλτουβά-Κ. Διαμαντάκου (επιμ.) Πρακτικά Ε΄ Πανελληνίου Συνεδρίου «Θέατρο και Δημοκρατία, με αφορμή την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, αφιερωμένο στον Βάλτερ Πούχνερ», Β΄ τόμος, 169-177.
-
2019: «Η λειτουργία της χορογραφίας και της μουσικής στην παράσταση Πέρσες του Κάρολου Κουν» στο Α. Βασιλείου, Κ. Κυριακός, Λ. Ρόζη, (επιμ.) Ο θεατρικός κόσμος του Καρόλου Κουν, Τιμητικός Τόμος, Παν/μιο Πατρών. εκδ. Aμολγός, 195-207.
-
2021: «Το χορεύον σώμα ως έκφραση επαναστατικότητας». Διαδικτυακή συμμετοχή μέσω Harvard Zoom στην εκδήλωση, «ο Χορός σε επαναστατικούς ρυθμούς» στο πλαίσιο των Events series 2021 για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση, που οργάνωσε το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Χάρβαρντ στο Ναύπλιο.
-
2022: «Γιατί είναι απαραίτητη η ίδρυση Τμήματος (ή Τμημάτων) σπουδών χορού στο ελληνικό Πανεπιστήμιο», Διημερίδα ΣΕ.ΧΩ.ΧΟ (Σωματείου εργαζομένων στον χώρο του χορού) με τίτλο Δημόσιο Πανεπιστήμιο Χορού Πράξη.
-
2023: Χαιρετισμός στην Επιστημονική διημερίδα με αφορμή τα 20 χρόνια από την ίδρυση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών (2003-2023), με τίτλο Οικο-Βιο-Λογίες: Άνθρωπος και Περιβάλλον στις Παραστατικές και Άλλες Τέχνες.
-
Μαρία Βελιώτη-Γεωργοπούλου
Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Ε-mail: mvel@uop.gr

Βιογραφικό σημείωμα
Η Μαρία Βελιώτη-Γεωργοπούλου είναι Ομότιμη Καθηγήτρια με γνωστικό αντικείμενο «Ανθρωπολογία-Τελετουργία-Δρώμενα» στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Είναι πτυχιούχος του Ιστορικού-Αρχαιολογικού Τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος Μεταπτυχιακού (D.E.A.) και Διδακτορικού Διπλώματος στην Κοινωνική Ανθρωπολογία από την Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (Παρίσι).
Στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών δίδαξε σε προπτυχιακό επίπεδο τα μαθήματα: «Τελετουργία, Επιτέλεση και Θέατρο: Ανθρωπολογικές προσεγγίσεις», «Λαϊκό Θέατρο», «Κουκλοθέατρο: Πολυπολιτισμικές παραδόσεις», «Τελετουργία και Αρχαίο Δράμα: ανθρωπολογική ανάγνωση».
Διετέλεσε Διευθύντρια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Θέατρο και Κοινωνία: Θεωρία, Σκηνική πράξη και Διδακτική» (2018/19-2022/23), όπου δίδαξε τα μαθήματα «Ανθρωπολογία, Τελετουργία και Θέατρο: από το ιερό στο κοσμικό» και «Μεθοδολογία της έρευνας με έμφαση στο θέατρο και τις άλλες παραστατικές τέχνες». Έχει, επίσης, διατελέσει αναπληρώτρια Κοσμήτορος στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Η Μαρία Βελιώτη-Γεωργοπούλου έχει πραγματοποιήσει επιτόπιες έρευνες ιδιαίτερα στην Πελοπόννησο και κυρίως στην Αργολίδα. Στο παρελθόν εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα (νυν Ίδρυμα Βασίλη Παπαντωνίου) στο Ναύπλιο και στα Γενικά Αρχεία του Κράτους-Αρχεία Ν. Αργολίδας.
Έχει αναλάβει και έχει συμμετάσχει σε διάφορα ερευνητικά προγράμματα. Έχει λάβει μέρος στον σχεδιασμό και στην οργάνωση εκθέσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε διάφορους φορείς και κυρίως στο Ίδρυμα Βασίλη Παπαντωνίου, όπου υπήρξε μέλος της επιστημονικής επιτροπής του περιοδικού «Εθνογραφικά». Έχει, επίσης, συνεργαστεί με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αργολίδας στο πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας της μόνιμης έκθεσης του Βυζαντινού Μουσείου Αργολίδας.
Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου διαφόρων επιστημονικών/πολιτιστικών οργανισμών, μεταξύ των οποίων του Ιδρύματος Βασίλη Παπαντωνίου, ενώ παλαιότερα είχε διατελέσει μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (Αθήνα) και του Διοικητικού Συμβουλίου του Παραρτήματος του Πολεμικού Μουσείου (Ναύπλιο).
Η Μαρία Βελιώτη-Γεωργοπούλου εξακολουθεί να προσφέρει διδακτικό έργο στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών και να εποπτεύει μεταπτυχιακές και διδακτορικές διατριβές. Συνεχίζει, επίσης, την έρευνα και την παραγωγή επιστημονικών δημοσιεύσεων σχετικών με τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα (ανθρωπολογία και τελετουργία, κοσμικές/πολιτικές τελετές και μνήμη, κουκλοθέατρο: ανθρωπολογικές προσεγγίσεις, Πελοπόννησος, ιστορική ανθρωπολογία, υλικός πολιτισμός και μουσεία, Αρβανίτες).
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
-
Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου, Εξουσία, τελετουργία και μνήμη. Οι τελετές για τα “Αποβατήρια” του Όθωνα (1833-1862), Αιγόκερως, Αθήνα 2022.
-
M. Velioti-Georgopoulos, «Emotions in Performative Resistance. The Justice of the Théâtre du Soleil in crisis-ridden Greece», Ethnologia Balkanica, 23, 2022, p.p. 123-139.
-
Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου, «Η επισφάλεια στην επιτελεστική σκηνή. Η ανατροπή του τελετουργικού της παρέλασης κατά την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου (2011)». Στο Μάνος Σπυριδάκης – Βασιλική Κράββα (επιμ.), Τροχιές επισφάλειας. Εθνογραφικές προσεγγίσεις, Gutenberg 2021, Αθήνα, σ. 541-567.
-
Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου (επιμ.), Θέατρο και Κοινωνία, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Θέατρο και Κοινωνία: Θεωρία, Σκηνική Πράξη και Διδακτική»-Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου -Θεατρικός Όμιλος Ερμιονίδας, Αθήνα 2020.
-
M. Velioti-Georgopoulos, “Puppet Theatre and Resistance in “Free Greece” (1943–44). The Puppeteer and the Audience of Children”. Ethnologia Balkanica, 20, 2017, p.p. 277-293.
-
Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου, «Αρβανίτες». Στο Δ. Αθανασούλης και Αν. Βασιλείου (επιμ.), Βυζαντινό Μουσείο Αργολίδας. Κατάλογος έκθεσης, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού - Εφορεία Αρχαιοτήτων Αργολίδας, Αθήνα 2016, σ. 252-253.
-
Τριαντ. Σκλαβενίτης και Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου (επιμ.), 150 χρόνια Ναυπλιακή Επανάσταση. 1 Φεβρουαρίου-8 Απριλίου 1862. Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου. Ναυπλιακά Ανάλεκτα VIII, Δήμος Ναυπλιέων - Ίδρυμα «Ι. Καποδίστριας», Ναύπλιο 2013.
-
Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου, «“Ο δρόμος της μάσκας” του Claude Lévi-Strauss και οι δρόμοι της Τέχνης». Στο Δ. Φίλιας, Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου, Α. Βλαβιανού και Χρ. Οικονομοπούλου (επιμ.), Πολύχρωμες Ψηφίδες. Γαλλοφωνία και Πολυπολιτισμικότητα. Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Παν/μίου Πελοποννήσου-Γρηγόρης, Αθήνα 2013, σ. 276-288.
-
Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου (επιμ.), Κουκλοθέατρο, το θέατρο της εμψύχωσης. Διεπιστημονικές αναγνώσεις-Καλλιτεχνικές συναντήσεις, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Παν/μίου Πελοποννήσου - Αιγόκερως, Αθήνα 2012.
-
M. Velioti-Georgopoulos, “Marriage”, “Endogamy”, “Exogamy”, “Kinship Terminology” “Kinship and Descent”, Encyclopaedia of Anthropology, H. J. Birx (ed.), Sage Publications, Thousand Oaks, USA, 2006, p.p. 1536-1540, p.p. 812-814, p.p. 934-936, p.p. 1371-1373, p.p. 1369-1371.
-
Μ. Βελιώτη-Γεωργοπούλου (επιμ.), Αναφορά στην Πελοπόννησο. Εθνογραφικά, 11, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, Ναύπλιο 1998.
-
M. Velioti-Georgopoulos, L’aspect dynamique de la Grèce rurale : Changement économique, identité culturelle et liens de parenté à Didima, village du Péloponnèse, ANRT, Domaine Universitaire du Pont du Bois, 1996.
-
Βαρβάρα Γεωργοπούλου
Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Email: georgopoulouvarvara@gmail.com

Βιογραφικό σημείωμα
H Βαρβάρα Γεωργοπούλου είναι Ομότιμη Καθηγήτρια Θεατρολογίας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Μετά την ομοτιμοποίησή της εξακολουθεί την ερευνητική και συγγραφική δραστηριότητα στους τομείς της ιστορίας του Νεοελληνικού Θεάτρου, της πρόσληψης του αρχαίου δράματος, της θεατρικής κριτικής, της γυναικείας παρουσίας στη δραματουργία και τη θεατρική πράξη, τη σχέση ιστορίας και θεάτρου, το επτανησιακό θέατρο. Παράλληλα επιβλέπει μεταπτυχιακές εργασίες και διατριβές, συμμετέχει σε συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και επιμελείται συλλογικούς τόμους.
Έχει δημοσιεύσει πάνω από πενήντα μελέτες και άρθρα σε περιοδικά και συλλογικούς τόμους με θέματα από την ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου και τη θεατρική κριτική. Έχει, επίσης, λάβει μέρος σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ειδικότερα τα ερευνητικά της πεδία αφορούν στη θεατρική κριτική, το επτανησιακό θέατρο, την αναβίωση του αρχαίου δράματος, τη σχέση ιστορίας και θεάτρου, τη γυναικεία παρουσία στη δραματουργία και τη θεατρική πράξη.
Έχουν εκδοθεί οι μονογραφίες της: Η θεατρική κριτική στην Αθήνα του Μεσοπολέμου, τόμ. Α, B, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2008, 2009, Το θέατρο στην Κεφαλονιά 1900-1953 από την «Εταιρεία Κεφαλληνιακών μελετών», Αθήνα 2010, Γυναικείες διαδρομές. Η Γαλάτεια Καζαντζάκη και το θέατρο, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2011, Ιστορία και ιδεολογία στα κάτοπτρα του Διονύσου, Παπαζήσης 2016, Η ιστορία ενός «θρύλου: η Ελένη Ουράνη και η θεατρική κριτική», εκδ. Σιδέρης, Αθήνα 2019, «Η θεατρική κριτική στην Αθήνα του Μεσοπολέμου», τόμ. Γ, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2022.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
-
«Το κύκνειο άσμα μιας βασίλισσας: η Εκάβη της Ελένης Παπαδάκη», στα Πρακτικά Το θείον και η Πόλις στον Ευριπίδη, επιμ. Μαρκαντωνάτος, Γεωργοπούλου, Κοσμοπούλου, Ελληνικό Ίδρυμα Πολτιτισμού, Αθήνα 2023, σ. 191-202.
-
«Μια περιπλάνηση στην αισχυλική ενδοχώρα: η αντίστροφη Ορέστεια του Σπ. Ευαγγελάτου,» στα Πρακτικά, Έρευνα, σύνθεση, ερμηνεία. Προσεγγίζοντας το θέατροτου Σ.Α. Ευαγγελάτου, επιμ. Μιχαλόπουλος, Πεφάνης, εκδ. Παπαζήσης, Αθήνα 2023, σ. 111-128.
-
Αλέξης Σολομός: ο «Θαυματοποιός» στα Πρακτικά, Αλέξης Σολομός, ο ευπατρίδης του πνεύματος, επιμ. Βαρζελιώτη, Γεωργακάκη, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, Αθήνα 2024, σ. 47-56.
-
«Γυναίκες εν διωγμώ. Ο μύθος των Δαναϊδων στο νεοελληνικό θέατρο», στα Πρακτικά, Πολιτικές Βίας και Πολιτικές Βίου στο αρχαίο θέατρο. Από τοον κλασικό πέμπτο αιώνα στον εικοστό πρώτο, επιμ. Μαρκαντωνάτος, Διαμαντάκου, Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, Αθήνα 2024, σ. 433-446.
Μονογραφίες-Βιβλία-μελέτες
1.Η θεατρική κριτική στην Αθήνα του Μεσοπολέμου, τόμ. Γ΄ Τα πρόσωπα, εκδ. Αιγόκερως.
2. Η ιστορία ενός «θρύλου»: Η Ελένη Ουράνη και η θεατρική κριτική (1915-1971), εκδ. Σιδέρη, 2019.
3. Ιστορία και Ιδεολογία στα κάτοπτρα του Διονύσου. Δοκίμια για το νεοελληνικό θέατρο. 1920-1950, εκδ. Παπαζήσης 2016.
4. Γυναικείες διαδρομές. Η Γαλάτεια Καζαντζάκη και το θέατρο, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2012.
5. O Διόνυσος στο Ιόνιο, Το θέατρο στην Κεφαλονιά, 1900-1953, Εταιρεία Κεφαλληνιακών Ιστορικών Ερευνών, Αθήνα 2010.
6. Η Θεατρική κριτική στην Αθήνα του Μεσοπολέμου, τόμ. Α΄, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 2008, τόμ, Β΄, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα, 2009.
7. «Κλεοπάτρα: μια Ελληνίδα βασίλισσα μεταξύ Ανατολής και Δύσης στο μεταίχμιο δύο εποχών», Πρακτικά του Στ΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου με θέμα: «Θεάτρο και ετερότητα. Θεωρία-δραματουργία και θεατρική πρακτική», (Ναύπλιο, 17-20 Μαΐου 2017), τόμ. Β΄, επιμ. Β. Γεωργοπούλου, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πελοποννήσου, Ναύπλιο 2021, σ. 65-78.
8. «Τhereception ofromanticism inthe greek theatre of mid-war years», Świat Tekstów (ο κόσμος των κειμένων ( Rocznik Słupski, (ετήσιο ημερολόγιο) Akademii Pomorskiej w Słupsku , (Πανεπιστήμιο Pomeranian στο Słupsk), nr, 18, Słupsk 2020, p. 259-269.
9. «Andromache's Tragic Persona from the Ancient to the Modern Stage», Homeric Receptions across generic and cultural contexts, ed. Atkanasios Efstathiou, Iaanna Karamanou,, Trends in Classics, vol. 37, Walter De Gruyter, Berlin, 2016, p. 369-378.
10. «Θέατρο και φύση: σκηνοθετικές καινοτομίες του Πέλου Κατσέλη την δεκαετία του 1950», στον τόμο Σκηνική πράξη στο μεταπολεμικό θέατρο. Συνέχειες και ρήξεις, Αφιερωμένο στον Νικηφόρο Παπανδρέου, Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2014, σ. 203-212.
11. «Οι σαιξπηρικές κωμωδίες στην μεσοπολεμική σκηνή», Επιστημονικό συνέδριο, Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής, Επιστημονικό συνέδριο.