Δελτίο Τύπου

Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

Διεύθυνση Προστασίας & Αναστήλωσης Νεώτερων Μνημείων

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα:

«Αρχάγγελοι της στεριάς.

Μια περιήγηση στην τεχνολογία των ανεμόμυλων του Κρανιδίου μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και την αφήγηση».

19 Απριλίου 2016 10.00-11.30, 11.30-13.00 (διάρκεια 1 ώρα και 30΄)

Τόπος: Δημοτική Βιβλιοθήκη Κρανιδίου

Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος:

Ε. Αλβέρτη, Α. Κουμνά, Ε. Μικελάκης

Συντονίστρια: Δήμητρα Αξαρλή

“Άραγε είναι η φύση που κινητοποιεί, είναι οι δυνάμεις που αναπτύσσονται, είναι οι άνθρωποι που επιθυμούν να συνυπάρχουν και να μοιράζονται τα βιώματά τους; Από το Μάρτιο όλοι οι κάτοικοι, όσοι μοιραζόμαστε τον αέρα της Αργολίδας σε πόλεις και χωριά, μικροί και μεγάλοι γράφουμε ιστορίες, μύθους, παραμύθια, που αφορούν εμάς και τους άλλους, τον κόσμο γύρω μας και τον κόσμο μακριά, μικρά γεγονότα ή μεγάλα, χαρούμενα ή λυπημένα, όνειρα κι επιθυμίες, φόβους και ανησυχίες, θέματα σχετικά με το παρόν, θέματα που ζήσανε οι παππούδες μας ή θέματα που θα ζήσουν τα παιδιά των παιδιών μας, θέματα δικά μας και θέματα των άλλων, ευτυχίας ή δυστυχίας, τα συναισθήματά μας που πάλλονται, τα συναισθήματά μας που αναζητούν απάγκιο. Γιατί όλα είναι ο κόσμος μας, ο κόσμος ο μικρός, ο μεγάλος, η Αργολίδα και η ζωή, η Αργολίδα και ο κόσμος.”

Απόσπασμα από το πρόγραμμα του Συμποσίου

H Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Συγχρόνων Μνημείων του ΥΠΠΟΑ, αναγνωρίζοντας τη σημασία προστασίας και ανάδειξης των καταλοίπων της προβιομηχανικής κληρονομιάς, συμμετείχε στο Συμπόσιο «Αργολίδα - Ο τόπος της συγγραφής» με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αρχάγγελοι της Στεριάς-Μια περιήγηση στην τεχνολογία ων ανεμόμυλων». Το πρόγραμμα εστίασε θεματικά στους ανεμόμυλους του Κρανιδίου, οι οποίοι είναι χαρακτηρισμένοι ως μνημεία και προστατεύονται από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Στην περιοχή έχουν χαρακτηριστεί οι τέσσερις από τους πέντε σωζόμενους ανεμόμυλους σε δύο μυλοτόπια στη θέση απέναντι από το Γυμνάσιο και το γήπεδο Κρανιδίου και στο υπερκείμενο έξαρμα εγγύς του νεκροταφείου.

Ο στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος ήταν μέσα από την αφήγηση, τη συγγραφή και τη δραματοποίηση τα παιδιά να συνθέσουν μια συν-γραφή που να αφορά στο πολιτισμικό τοπίο των μυλοτόπων της πόλης τους.

Το εκπαιδευτικό διαρθρώνεται σε τρία μέρη:

α. Στο πρώτο μέρος γίνεται μια γνωριμία με τη μακρά παράδοση αξιοποίησης της αιολικής ενέργειας στον Ελλαδικό χώρο, αλλά και στην τεχνική άλεσης από τους χειρόμυλους μέχρι τον ανεμόμυλο με αφήγηση μύθων, παραμυθιών και λαϊκών παραδόσεων. Μέσα από «δυναμικές εικόνες», αλλά και με «αφήγηση και ταυτόχρονη αναπαράσταση» τα παιδιά εμψύχωσαν και έδωσαν τη συνέχεια του μύθου του Αίολου, του Δαίδαλου και του Ίκαρου και του παραμυθιού «Ο μυλωνάς Γαβριήλ και η Κυρά Μαριώ η Αλεπού».

β. Στο δεύτερο μέρος τα παιδιά γνωρίζουν την αρχιτεκτονική και τον τεχνικό εξοπλισμό του ανεμόμυλου, τη σημασία προστασία τους, τον σύγχρονο ρόλο που μπορούν να έχουν σήμερα μέσα από άλλες χρήσεις (μουσεία, κατοικία, ξενώνες).

Τα παιδιά μέσα από μια σειρά ασκήσεων και παιχνιδιών βίωσαν και εξοικειώθηκαν με αρχιτεκτονικούς και τεχνικούς όρους: έπαιξαν με παραδοσιακά αινίγματα που αφορούν στα τεχνικά στοιχεία του μύλου, διάβασαν και συμπλήρωσαν παροιμίες και γνωμικά, αντιστοιχίζοντας τα αρχιτεκτονικά και τεχνικά μέρη που αναφέρονταν σε αυτά με εικόνες.

Παράλληλα μέσα από την θεατροπαιδαγωγική τεχνική «αντιθετικές δυνάμεις-αποκωδικοποίηση» εμψύχωσαν και βίωσαν την τεχνολογία: τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο αντιθετικά ζεύγη και αναπαράστησαν με κίνηση και με λόγο τη σχέση ενός ζευγαριού που σχετίζεται με την πολιτιστική κληρονομιά του μύλου όπως άνεμος-πανί, πίτουρο –μυλόπετρα, αλεύρι-σακί, κ.ά.

Η γνωριμία με την τεχνολογία του μύλου ολοκληρώθηκε με την κατασκευή μικρής μακέτας.

γ. Το τρίτο μέρος ήταν αφιερωμένο στην ελεύθερη χωρίς θέμα παραγωγή γραπτού λόγου από τα παιδιά, εμπνευσμένη από πίνακες με θέμα τον ανεμόμυλο, αποσπάσματα κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας (Παλαμάς, Γκάτσος, Παπαδιαμάντης) ή στα αντιθετικά ζεύγη της προηγούμενης άσκησης, τα οποία δραματοποιήθηκαν με τη συγγραφή διαλόγων και πήραν τη μορφή θεατρικού λόγου.