Αρχαίο Θέατρο

Κωδικός μαθήματος
02ΥΕ035
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος και την επιτυχή ολοκλήρωσή του, ο/η φοιτητής/τρια θα έχει:
●    Γνωρίσει και κατανοήσει τις βασικότερες πτυχές του αρχαίου θεάτρου, όπως π.χ. τις εορτές του Διονύσου στην αρχαία Αθήνα, τους μουσικούς αγώνες, τη λειτουργία της χορηγίας και τα χορηγικά μνημεία, το επάγγελμα του υποκριτή στην αρχαιότητα κ.ά..
●    Εξοικειωθεί με την εικονογραφία του αρχαίου θεάτρου (αγγειογραφία, κοροπλαστική, ψηφιδωτά) και θα μπορεί να την αναγνώσει και να την ερμηνεύσει.
●    Εμπεδώσει την ορολογία του αρχαίου θεάτρου.
●    Μυηθεί στην ερευνητική διαδικασία (αναζήτηση και χρήση βιβλιογραφίας), μέσα από την εκπόνηση μιας υποχρεωτικής εργασίας.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

•    Αυτόνομη εργασία.
•    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
•    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
•    Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
•    Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα παρουσιάζει τις βασικές πτυχές του αρχαίου θεάτρου, όπως π.χ. τις εορτές του Διονύσου στην αρχαία Αθήνα, τους μουσικούς αγώνες –μέρος των οποίων ήταν και οι δραματικοί αγώνες-, τη λειτουργία της χορηγίας, το επάγγελμα του υποκριτή στην αρχαιότητα κ.ά. Παράλληλα, με τη βοήθεια μιας πλούσιας βιβλιογραφίας και τη συγγραφή μιας εργασίας, προτρέπει τους φοιτητές σε περαιτέρω έρευνα επί του θέματος.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.
1.Εισαγωγή στο αρχαίο θέατρο – σύντομη
παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων – οδηγίες για τη
συγγραφή της υποχρεωτικής εργασίας
2.Φιλολογικές πηγές για το αρχαίο θέατρο Ι
3.Φιλολογικές πηγές για το αρχαίο θέατρο Ι Ι
4.Αρχαιολογικές πηγές για το αρχαίο θέατρο
5.Ο Διόνυσος και οι ‘μύθοι αντίδρασης’
6.Οι διονυσιακές εορτές της αρχαίας Αθήνας: κατ’ αγρούς Διονύσια, Λήναια
7.Οι διονυσιακές εορτές της αρχαίας Αθήνας: Ανθεστήρια, Μεγάλα Διονύσια
8.Η λειτουργία της χορηγίας στην αρχαία Αθήνα – Χορηγικά μνημεία
9.Το επάγγελμα του υποκριτή στην αρχαιότητα
10.Παρουσιάσεις εργασιών
11.Παρουσιάσεις εργασιών
12.Παρουσιάσεις εργασιών
13.Επαναληπτικό μάθημα
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

35

Φροντιστήριο

30

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

30

Αυτοτελής μελέτη

30

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μέθοδοι αξιολόγησης:
•    Γραπτή εξέταση
•    Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
•    Γραπτή εργασία (50%)
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

•    Ashby, C. 1999. Classical Greek Theatre. New Views of an Old Subject. Iowa City, Iowa: University of Iowa Press.
•    Bieber, M. (1961). The History of the Greek and Roman Theater. Princeton N. J.: Princeton University Press.
•    Blume, H. D. (1999). Εισαγωγή στο αρχαίο θέατρο, 4η έκδ. Αθήνα: ΜΙΕΤ.
•    Csapo, E. & Miller, M.C. (2007). The Origins of Theater in Ancient Greece and Beyond. Cambridge: University Press.
•    Dupont, F. (2007). Η αυτοκρατορία του ηθοποιού. Αθήνα: ΜΙΕΤ.

•    Green, J. R. (1996). Theatre in Ancient Greek Society. London and New York: Routledge.
•    Γώγος, Σ. & Πετράκου, Κ. (2012). Λεξικό του αρχαίου θεάτρου. Όροι, Έννοιες, Πρόσωπα. Αθήνα: Μίλητος.
•    McDonald. M. – Walton. J.M. (eds) (2007). The Cambridge Companion to Greek and Roman Theatre. Cambridge: Cambridge University Press.
•    Moretti, J. C. (2004). Θέατρο και κοινωνία στην αρχαία Ελλάδα. Αθήνα: Πατάκη.
•    Pickard-Cambridge, A. W. (1962). Dithyramb, Tragedy and Comedy. Oxford: Clarendon Press.
•    Pickard-Cambridge, A. W. (1968). The Dramatic Festivals of Athens. 2nd ed. Oxford: Clarendon Press.
•    Σηφάκης, Γ.Μ. (2007). Μελέτες για το αρχαίο θέατρο. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
•    Taplin, O. (2007). Pots and Plays. Los Angeles: J. Paul Getty Museum.
•    Wilson, P. (2000). The Athenian Institution of the Khoregia. Cambridge: Cambridge University Press
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/TS275/