Εισαγωγή στη Σκηνογραφία: Θεωρία και Πράξη

Κωδικός μαθήματος
02ΥΕ006
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι του μαθήματος:
Το εισαγωγικό αυτό μάθημα στη σκηνογραφία οργανώνεται γύρω από δύο άξονες: το θεωρητικό και τον πρακτικό και έχει σαν στόχο αφενός να παρουσιάσει και να αναλύσει ιστορικά την εξελικτική πορεία του θεατρικού και του σκηνικού χώρου και αφετέρου να γνωρίσει στους φοιτητές τη δημιουργική προσέγγισή του. Η προσέγγιση και η έμφαση που δίνεται στο σύγχρονο σκηνικό χώρο έχει σαν στόχο να βοηθήσει τους σπουδαστές να αναλύσουν και να κατανοήσουν την σχέση του σκηνο- γραφημένου χώρου με το θεατρικό δρώμενο και την εικαστική προσέγγισή του. Επίσης, στην πρακτική άσκηση-εργαστήριο, που αποτελεί τον δεύτερο άξονα του σεμιναρίου, οι σπουδαστές έχουν την δυνατότητα να δημιουργήσουν έναν χώρο σε πραγματικές διαστάσεις και με οποιοδήποτε μέσο, χωρισμένοι σε ομάδες και σε συνεργασία με άλλους διδάσκοντες χωρίς να αναφερθούν σε συγκεκριμένο θεατρικό έργο. Η πρακτική άσκηση έχει ως στόχο να τονώσει τη δημιουργική και εικαστική τους δυνατότητα, να συνδέσει το χώρο, χρόνο με την σκηνική απόδοση και τη σκηνογραφική εκτέλεση. Οι αναφορές βασίζονται στην προβληματική της σύγχρονης τέχνης και κοινωνικών ζητημάτων.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος σε 13 συνεδρίες, εργαστηριακές και θεωρητικές οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν, να κατανοούν και να αναπαράγουν πρακτικά και προφορικά μεθόδους-τρόπους εισαγωγής στη δημιουργία σκηνικού χώρου σε σχέση με τα εργαλεία του σκηνογράφου, επίσης να αναγνωρίζουν, ερμηνεύουν και αναπαράγουν βασικούς όρους της σκηνογραφίας να επιλύουν, μεταφέρουν την υπάρχουσα γνώση και τις αποκτηθείσες δεξιότητες στο σκηνικό χώρο και να δώσουν έμφαση στον 20ο και 21ο αιώνα, να συνδυάζουν και να υποστηρίζουν την σύνδεση σκηνικού χώρου και σκηνοθεσίας, να γνωρίσουν την ανάλυση και τη σύνθεση εικαστικού χώρου και τη σκηνογραφική του εκτέλεση. Επίσης να οδηγηθούν και να υποστηρίξουν εκπαιδευτικά τη γνώση, ανάλυση και τη σύνθεση εικαστικού χώρου και τη σκηνογραφική του εκτέλεση, να συνδέσουν το χώρο και το χρόνο με την σκηνική απόδοση θεωρητικά και πρακτικά σε όποιο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Η διαμόρφωση αισθητικής αντίληψης μέσα από την προσέγγιση της σκηνικής εικόνας και της σύγχρονης εικαστικής τέχνης.
βάζουμε το περιεχόμενο που έχουμε αντιγράψει

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

●    Οργάνωση ομάδας και συλλογική εργασία σε σχέση με εκπαιδευτικές προσεγγίσεις
●    Διερεύνηση καλλιτεχνικών ικανοτήτων και διαμόρφωση αισθητικής αντίληψης
●    Ανάπτυξη δεξιοτήτων σε σχέση με τη δημιουργική προσέγγιση του χώρου
●    Σεβασμός και αξιοποίηση στο υπάρχον αστικό και αρχιτεκτονικό περιβάλλον
●    Κοινωνική και επαγγελματική υπευθυνότητα σε σχέση με τη καλλιτεχνική δημιουργία.
●    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
●    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
●    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
●    Λήψη αποφάσεων
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος:
Το μάθημα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες
•    Εξελικτική πορεία του σκηνικού-θεατρικού χώρου από την ιταλική αναγεννησιακή σκηνή μέχρι τις σύγχρονες μορφές του εικοστού και εικοστού πρώτου αιώνα.
•    Σχέση θεατρικού χώρου και σκηνογραφίας.
•    Σχέση δραματουργίας – σκηνοθεσίας και θεατρικού και σκηνικού χώρου.
•    Εισαγωγή στη δημιουργική σκηνική προσέγγιση.
•    Σχέση χρόνου, χώρου, εννοιών και σύγχρονων εικαστικών έργων.
•    Η προσέγγιση και η έμφαση που δίνεται στις σύγχρονες σκηνικές τάσεις και έχει σαν στόχο να βοηθήσει τους σπουδαστές να αναλύσουν και να κατανοήσουν την σχέση του σκηνο- γραφημένου χώρου με το θεατρικό δρώμενο και την εικαστική προσέγγισή του.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1. Σκηνικός και θεατρικός χώρος –Ορισμοί και
συνδέσεις - Πως δημιουργεί ο
σκηνογράφος.
2.Τα    εργαλεία    του σκηνογράφου-
ενδυματολόγου
3. Απο τη σκηνή του Μεσσαίωνα στην
Αναγεννησιακή και Ελισαβετιανή σκηνή
4.Απο το Μπαρόκ στο Μελόδραμα (το αστικό θέατρο και η σκηνή του)
5. 19ος το γύρισμα στον 20ο αιώνα και η αναζήτηση της «νέας» σκηνογραφίας
6. Η «επανάσταση» της σκηνικής εικόνας στην αυγή του 20ου αιώνα, μέρος Ι
7. Η «επανάσταση» της σκηνικής εικόνας στην αυγή του 20ου αιώνα, μέρος ΙΙ
8. Από το BAUHAUS στη δεκαετία του ’60 -
Αναμορφώνοντας τη σκηνική εικόνα
9. Εννοιολογική τέχνη και σκηνική εικόνα – Πρακτική άσκηση.
10.Πλαστικές τέχνες και σκηνογραφία- Πρακτική άσκηση.
11. Σκηνικός χώρος και εικόνα από το δεύτερο
μισό του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα.
12.Νέες τεχνολογίες στη σκηνή – Πρακτική άσκηση
13.Σημαντικοί σύγχρονοι σκηνογράφοι – Πρακτική άσκηση.
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Καλλιτεχνικό εργαστήριο

39

Μελέτη

22

Διαδραστική διδασκαλία

25

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

1.    Ερευνητική εργασία
(40% της συνολικής βαθμολογίας)
2.    Προσέγγιση και τελική παρουσίαση εργαστηριακής άσκησης (50% της συνολικής βαθμολογίας)
3.    Δημόσια παρουσίαση και συμμετοχή (10% συνολικής βαθμολογίας)

Ο τρόπος εξέτασης ανακοινώνεται στους φοιτητές την
πρώτη μέρα του μαθήματος και αναγράφεται στο e-class.
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

•    Αθανασόπουλος, X. (1976): Προβλήματα στις εξελίξεις του σύγχρονου θεάτρου, Αθήνα.
•    Bablet, D. (1965): Le Décor de théâtre de 1870 à 1914, Paris.
•    Fohr, R., (2014): Du décor à la scénographie, Montpellier.
•    Godfrey, T. (2001): Εννοιολογική τέχνη, Aθήνα.
•    Howard, P. (2006): Τι είναι σκηνογραφία; επιμέλεια: Μανωλεδάκη - Λαζαρίδη Ιωάννα, μετάφραση: Κιρκινέ Ευαγγελία, Αθήνα.
•    Μαρτινίδης, Π., (1999): Μεταμορφώσεις του θεατρικού χώρου Τυπικές φάσεις κατά την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής των θεάτρων στη Δύση, Αθήνα.
•    Ubersfeld, A. (1981): L’ecole du spectateur, Paris.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/TS273/