Τεχνικές σωματικού θεάτρου ΙΙΙ: Από τη Βιομηχανική μέθοδο στην επιτέλεση

Κωδικός μαθήματος
4ΕΧ635
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε ή Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με εφαλτήριο τις μεθόδους της Βιομηχανικής του Vs. Meyerhold, της σωματικής δραματικής τέχνης του E. Decroux και τις αρχές του T.Kantor όπου το σώμα βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τον φορμαλιστικό στοιχείο και όπου η ψυχοδυναμική πλαστικότητα μετατρέπει το σώμα σε ένα επιτελεστικό τοπίο, το μάθημα αποσκοπεί στην αυτογνωσία των σωματικών μέσων έκφρασης ώστε ο ηθοποιός να αυτονομηθεί ως δραματικός performer-δημιουργός.
Στο μάθημα θα μελετηθούν: η δυναμική της κίνησης, διάρθρωση των κύριως κέντρων, η μουσικότητα της κίνησης, η μελέτη διαφορετικών ειδών βαδίσματος, études/μελέτες των E. Decroux και E.Meyerhold.
Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση αφενός στην σύνθεση και δραματουργία μέσα από προσωπικές δημιουργίες και μελέτες.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα:
Είναι σε θέση να εφαρμόσουν μια προθέρμανση του σώματος και να επικεντρωθούν στη σωματική τους προετοιμασία.
Μπορεί να χρησιμοποιεί τις φυσικές τους δεξιότητες ως προς την ανάπτυξη ενός ρόλου/χαρακτήρα, τόσο στις πρόβες όσο και στη σκηνή, μέσω της προσαρμογής και ανάπτυξης της προσωπικής τους τεχνικής, επαναλαμβάνοντας ασκήσεις και αναδημιουργώντας την κίνηση.
Έχει ενισχύσει τη σκηνική τους παρουσία, θα έχει επίγνωση του χώρου, του ρυθμού και της δυναμικής του σώματος.
Έχει αναπτύξει αυξανόμενη εμπιστοσύνη στις πρακτικές δεξιότητες που στηρίζουν την πρακτική του σωματικού θεάτρου.
Είναι σε θέση να ερευνήσουν το περιεχόμενο μια ιδέας, ενός θέματος.
Μπορεί να συνεργαστούν και να εφαρμόσει μια κριτική προσέγγιση στην εφαρμογή της «ενσώματης γνώσης».
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

●    Λήψη αποφάσεων.
●    Αυτόνομη εργασία.
●    Ομαδική εργασία.
●    Παραγωγή νέων ιδεών σε πρακτικό επίπεδο.
●    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
●    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Εισαγωγή και σύντομη
π2. Η Βιομηχανική του V. Meyerhold
3. Γεωμετρία χώρου.
Γεωμετρία σώματος (κέντρα κίνησης).
4. Ανάλυση δράσης
(Μέγιερχολντ/ Ντεκρού)
5. Η μουσικότητα της
κίνησης (δυναμορυθμοί, tempo-rythmes)
6. Εξωτερίκευση σκέψεων. Βλέμμα. Ανάσα. Ένταση.
7. Εμβάθυνση σωματικής γραμματικής
8. Αρχές σύνθεσης
προσωπικών δημιουργιών
9. Εμβάθυνση στις
προσωπικές και τεχνικές συνθέσεις
10. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
11. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
12. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
13. Επαναληπτικό μάθημα
αρουσίαση των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος


 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

26

Ασκήσεις πράξης κατά την διάρκεια των μαθημάτων

20

Παρακολούθηση προβών εξάσκησης

10

Εκπόνηση καλλιτεχνικού project (ομαδική ή ατομική εργασία).

26

Αυτοτελής μελέτη

43

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μέθοδος Αξιολόγησης: Παρουσίαση ομαδικού ή ατομικού καλλιτεχνικού project (35%)
Φυσική παρουσία και επιμέλεια κατά την διάρκεια των διαλέξεων του μαθήματος(50 %).
Επαλήθευση εργαστηριακών βιωματικών ασκήσεων (15%).
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


Ελληνόγλωσσα
•    Αρτώ, Πιραντέλλο, Σώου, Μπρεχτ, Πισκάτορ, Μπέργκμαν, Γητς, Τοκβίλ, Άππια, Γκρέηγκ (1971).
Αρχιτέκτονες του σύγχρονου θεάτρου, Αθήνα: Δωδώνη.
•    Μπάρμπα E. & Σαβαρέζε, Ν. (2008). Η Μυστική Τέχνη του ηθοποιού. Αθήνα: Κοάν.
•    Μέγιερχολντ, Β. Ε.(1982). Κείμενα για το θέατρο (μετάφραση, επιμέλεια: Αντώνης Βογιάζος). Αθήνα: Ιθάκη.
•    Πατσαλίδης, Σ. (2004). Θέατρο και Θεωρία. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
•    Στεφανοπούλου, Μ. (2011). Το θέατρο των πηγών και η νοσταλγία της καταγωγής. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας.
•    Fischer-Lichte, Ε. (2014). Θέατρο και Μεταμόρφωση. Αθήνα : Πατάκης.

Ξενόγλωσσα    
•    Aslan, O. (1998). Le corps en jeu. Paris: CNRS.
•    Craig, E.G. (2010). On Movement and Dance. London: Dance Books Ltd.
•    Decroux, E. (1963). Paroles sur le mime. Librairie Theatrale, Paris: Gallimard
•    Leabhart, T. (1989). Modern and post-modern mime. New York: St. Martin's Press.
•    Leabhart, T.(2009).The Etienne Decroux sourcebook.London: Routledge.
•    Lorelle, Y. (2003). Le corps, les rites et la scène : des origines au XXe siècle. Paris: l’Amandier.
•    Pezin, P. (2003). Étienne Decroux, mime corporel: textes, études et témoignages, sous la dir. de Patrick Pezin, Ed. Saint-Jean-de Védas. Saussan: L’Entretemps.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/1336/

Μαθήματα Εξαμήνου