Υποχρεωτικό
Αρχαίο δράμα Ι: Αισχύλος
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Αντικείμενο του μαθήματος είναι η εισαγωγή στο αρχαίο δράμα με επίκεντρο την αττική τραγωδία και η εξοικείωση με τη δραματουργία του Αισχύλου και του Σοφοκλή. Θεματικό επίκεντρο είναι η «πτώση των δυνατών» στο αισχύλειο και στο σοφόκλειο δράμα βάσει των Περσών και του Οιδίποδα Τυράννου αντίστοιχα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση των παραδόσεων οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
1) γνωρίζουν τα στάδια γένεσης και εξέλιξης της αττικής τραγωδίας
2) χρησιμοποιούν τη θεατρική ορολογία
3) είναι εξοικειωμένοι με τη μορφή και την εξέλιξη του θεατρικού οικοδομήματος σε σχέση με την εποχή του Αισχύλου και του Σοφοκλή
4) αναγνωρίζουν, κατανοούν και σχολιάζουν τα δραματουργικά γνωρίσματα του Αισχύλου
5) ερμηνεύουν τη δομή και τα βασικά στάδια εξέλιξης της πλοκής μιας τραγωδίας
6) καταδεικνύουν τη λειτουργία του Χορού και των αδόμενων μελών σε έργο αρχαίας τραγωδίας
7) συζητούν για το περιεχόμενο, τα τυπικά μοτίβα και τις καινοτομίες του Αισχύλου και του Σοφοκλή
8) σχολιάζουν στοιχεία όπως η μετάβαση από τον μύθο στη θεατρική παράσταση, η σχέση των δύο φύλων, ο ρόλος του θείου στην αισχύλεια και στη σοφόκλεια τραγωδία κ.α.
9) χρησιμοποιούν τη βιβλιογραφία σχετικά με την αττική τραγωδία
10) κατανοούν τις απαιτήσεις της μετάφρασης του αρχαίου ποιητικού λόγου στη Νέα Ελληνική
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
· Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη συμβολή και των νέων τεχνολογιών.
· Γόνιμος και δημιουργικός διάλογος, αλληλεπίδραση διδάσκοντος-διδασκομένων.
· Άσκηση κριτικής σκέψης και προβληματισμού.
· Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
· Κριτική και αναλυτική σκέψη
· Διεπιστημονική θεώρηση
· Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Θέμα: «Πτώση των δυνατών» στην αισχύλεια και σοφόκλεια δραματουργία: η περίπτωση του Ξέρξη και του Οιδίποδα. Αντικείμενό του μαθήματος είναι, μετά από συνοπτική και περιεκτική εισαγωγή στο αρχαίο δράμα (γένεση, δραματικοί αγώνες, θεατρικό οικοδόμημα κλπ.), η γνωριμία των φοιτητών με την αισχύλεια και τη σοφόκλεια δραματουργία βάσει των έργων Πέρσες του Αισχύλου και Οιδίποδας Τύραννος του Σοφοκλή. Δευτερεύοντα θέματα: η εξοικείωση με τη θεατρική ορολογία, η απόκτηση γνώσεων σχετικά με τα γνωρίσματα της τραγωδίας σύμφωνα με την Ποιητική του Αριστοτέλη, η ανάπτυξη της ικανότητας κατανόησης ενός τραγικού έργου.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 15 παραδόσεις (που αντιστοιχούν σε 15 εβδομάδες).
1. Εισαγωγή στην αρχαία τραγωδία (γένεση του δράματος και της τραγωδίας, πρόδρομοι τραγικοί ποιητές, στάδια ανάπτυξης, οργάνωση και
πρόγραμμα δραματικών αγώνων κλπ.)
2. Εισαγωγή στον βίο του Αισχύλου και στην αισχύλεια δραματουργία (Αισχύλος, ο δημιουργός της τραγωδίας)
3. Αισχύλου Πέρσες Α΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου
(Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
4. Αισχύλου Πέρσες Β΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
5. Αισχύλου Πέρσες Γ΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
6. Αισχύλου Πέρσες Δ΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
7. Αισχύλου Πέρσες Ε΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
8. Αισχύλου Πέρσες Στ΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
9. Εισαγωγή στον βίο του Σοφοκλή και στη σοφόκλεια δραματουργία (Σοφοκλής «ο κανών της τραγωδίας»)
10. Σοφοκλέους Οιδίποδας Τύραννος Α΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
11. Σοφοκλέους Οιδίποδας Τύραννος Β΄ Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
12. Σοφοκλέους Οιδίποδας Τύραννος Γ΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
13. Σοφοκλέους Οιδίποδας Τύραννος Δ΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
14. Σοφοκλέους Οιδίποδας Τύραννος Ε΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
15. Σοφοκλέους Οιδίποδας Τύραννος Στ΄: Ανάλυση, ερμηνεία, σχολιασμός του έργου (Ερμηνευτική προσέγγιση του έργου, εντοπισμός των κεντρικών σημείων, ανάλυση και συζήτησή τους)
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
45
Αυτοτελής μελέτη - 3 υποχρεωτικές πρόοδοι και εργασίες
55
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
· Πρόοδοι (ερωτήσεις ανάπτυξης)
· (Κατάθεση απαλλακτικής εργασίας για φοιτητές Erasmus) - ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
● Blume, H.D. (1986) Εισαγωγή στο αρχαίο θέατρο. ΜΙΕΤ, Αθήνα
● Handley, E.W- Green, J.R. (1998) Εικόνες από το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο
● Lesky, Α. (1997) Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων. Τόμος Ι, ΜΙΕΤ, Αθήνα
● Lossau M.J. (2009), Αισχύλος, Καρδαμίτσας, Αθήνα
● Pavis, P. (2006). Λεξικό του θεάτρου (μτφρ. Α. Στρουμπούλη), Αθήνα: Gutenberg
● Pickard-Cambridge, A. (2011) Οι δραματικές εορτές της Αθήνας. Βάνιας, Θεσσαλονίκη
● Sommerstein A.H. (2008), Αρχαίο ελληνικό δράμα και δραματουργοί, Μεταίχμιο, Αθήνα
● Sommestein A.Η. (2017), Η ζωή και το έργο του Αισχύλου, Gutenberg, Αθήνα
● Taplin O. (20143), Η αρχαία ελληνική τραγωδία σε σκηνική παρουσίαση, Παπαδήμας, Αθήνα
● Winnington-Ingram, R.P. (1999) Σοφοκλής. Μια ερμηνευτική προσέγγιση. Καρδαμίτσα, Αθήνα
● Ηerington J. (2002), Αισχύλος, Βάνιας(Αναλυτική βιβλιογραφία ανά θεματική ενότητα υπάρχει στις σημειώσεις του μαθήματος που αναρτήθηκαν στο eClass του μαθήματος)
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS