Τεχνικές σωματικού θεάτρου ΙΙ: Από την ουδέτερη μάσκα στην εκφραστική μάσκα

Κωδικός μαθήματος
03ΖΕ301
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Θεατρικής Πρακτικής
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι: Στόχος αυτού του βιωματικού μαθήματος είναι η εφαρμογή ποικίλων πρακτικών σχετικών με την βιωματική σωματική δραματικής εκπαίδευσης μέσω της μάσκας.
Με έναυσμα την ουδέτερη μάσκα, θα ερευνηθεί η κατάσταση της ουδετερότητας ως όχημα έκφρασης και ως θεμέλιο και σημείο αναφοράς για την οικοδόμηση κάθε χαρακτήρα. Η ουδέτερη μάσκα είναι ένα εργαλείο που απευθύνεται στην εγγενή δυναμική του σώματος ως όχημα για τη δραματική έκφραση. Μέσα από την συνειδητοποίηση του χώρου και του ηθοποιού σε αυτόν, η μάσκα αποτελεί εργαλείο για την εξάλειψη της περιττής δράσης και την συγκεκριμενοποίηση της κίνησης σε βασικούς ρυθμούς. Το μάθημα θα επεκταθεί και στις δεξιότητες σχετικά με την εκφραστική μάσκα (commedia dell’arte, γκροτέσκα) μέσα από σωματικές και φωνητικές εφαρμογές σε προσωπική δημιουργική διαδικασία (πχ. Canovacci της Commedia).

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα :
●    Είναι σε θέση να συνθέσει έννοιες και σαφή νοήματα χρησιμοποιώντας κινητικές εικόνες που
συνδυάζουν σωματικότητα και επεξεργασία υλικών (κείμενο, σκηνικά, φωτογραφίες, αντικείμενα, μουσική, φωνή, θέματα/προβλήματα, μάσκες, κοστούμια, ποίηση, ζωγραφική, γλυπτική, σκηνικών και αντικειμένων).
●    Έχει μάθει να αναπτύσσει και να εκτελεί θεατρικές σκηνές λαμβάνοντας υπόψη τους παράγοντες χώρου/χρόνου και τις σωματικές/ψυχολογικές επιπτώσεις του χαρακτήρα.
●    Έχει κατανοήσει σωματικά, διανοητικά και πνευματικά τον τρόπο με τον οποίο οι γνώσεις τους
μπορούν να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν στο πλαίσιο της πρακτικής σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

●    Λήψη αποφάσεων.
●    Αυτόνομη εργασία.
●    Ομαδική εργασία.
●    Παραγωγή νέων ιδεών σε πρακτικό επίπεδο.
●    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
●    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Εισαγωγή και σύντομη παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος
2. Ουδέτερη μάσκα: Τα στοιχεία της φύσης: νερό, φωτιά
3. Ουδέτερη μάσκα: Τα στοιχεία της φύσης: αέρας, γη
4. Εκφραστική μάσκα- Commedia dell’arte
5. Εκφραστική μάσκα- Commedia del’arte
6. Σχέση ποιητικού κειμένου και σώματος.
7. Αρχές σύνθεσης σωματικών θεατρικών δημιουργιών
8. Δραματουργικά δεδομένα για τον σχεδιασμό προσωπικών αφηγήσεων.
9. Σχέση σώματος και σκηνικών αντικειμένων.
10. Εμβάθυνση στην προσωπική σωματική δραματική σύνθεση
11. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
12. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
13. Επαναληπτικό μάθημα
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

26

Ασκήσεις πράξης κατά την διάρκεια των μαθημάτων

20

Παρακολούθηση προβών εξάσκησης

10

Εκπόνηση καλλιτεχνικού project (ομαδική ή ατομική εργασία).

26

Αυτοτελής μελέτη

43

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μέθοδος Αξιολόγησης: Παρουσίαση ομαδικού ή ατομικού καλλιτεχνικού project (35%)
Φυσική παρουσία και επιμέλεια κατά την διάρκεια των διαλέξεων του μαθήματος (50 %).
Επαλήθευση εργαστηριακών βιωματικών ασκήσεων (15%).
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσσα

•    Λεκόκ, Ζ. (2005). Το ποιητικό σώμα, Αθήνα: Κοάν.
•    Μπάρμπα E. & Σαβαρέζε, Ν. (2008). Η Μυστική Τέχνη του ηθοποιού. Αθήνα: Κοάν.
•    Πατσαλίδης, Σ. (2004). Θέατρο και Θεωρία. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
•    Στεφανοπούλου, Μ. (2011). Το θέατρο των πηγών και η νοσταλγία της καταγωγής. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας.
•    Muller, W. (1996). Θέατρο του Σώματος και Commedia dell’arte. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.

Ξενόγλωσσα
•    Aslan, O. (1998). Le corps en jeu. Paris: CNRS.
•    Bowditch, R., Casazza, J., Annette, A. (2018). Physical Dramaturgy: Perspectives from the Field. New York: Routledge.
•    Heggen Cl, Marc Y. (2017). Théâtre du mouvement. Montpelier : Éditions Deuxième Époque.
•    Lecoq, J. (2000). The Moving Body. London: Methuen Drama.
•    Lorelle, Y. (2003). Le corps, les rites et la scène : des origines au XXe siècle. Paris: l’Amandier.
•    Lust, A. (2011). Bringing the Body to the Stage and Screen: Expressive Movement for Performers.Lanham, Md: Scarecrow Press.
•    Wiśniewski, Τ. (2016). Complicité, Theatre and Aesthetics: From Scraps of Leather. Switzerland: Springer International Publishing.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/1808/