Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Δημιουργικότητα

Κωδικός μαθήματος
34ΕΕ806
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ ή Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι: Ο διδακτικός στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στην έννοια της δημιουργικής σκέψης, στις παραμέτρους και τα χαρακτηριστικά της. Σύμφωνα με τη σύγχρονη θεώρηση, η δημιουργικότητα, η δυνατότητα, δηλαδή, παραγωγής πρωτότυπων ιδεών με τη συνδρομή της φαντασίας, δεν αποτελεί ικανότητα λίγων ατόμων, αλλά είναι αποτέλεσμα ειδικής εκπαίδευσης και μάθησης. Από τη δεκαετία του 1950 με τον Guilford αρχικά και τον Torrance αργότερα, η δημιουργική σκέψη προβάλλεται ως η νέα πρόκληση που αφορά την εκπαιδευτική κοινότητα σε έναν κόσμο που πρέπει να μάθει να προσαρμόζεται στις ταχύτατες αλλαγές που συμβαίνουν, αλλά και να δίνει λύσεις στα ποικίλα προβλήματα που τον απασχολούν. Στο πλαίσιο αυτό η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση (ΔΤΕ) ενεργοποιώντας τον κόσμο της φαντασίας καθιστά τους συμμετέχοντες ενεργητικά μέλη με όνειρα, στόχους και λύσεις για τις περιστάσεις της ζωής. Σε αυτή ακριβώς τη σύνδεση της ΔΤΕ και της καλλιέργειας της δημιουργικής σκέψης εστιάζει το παρόν μάθημα. 
Οι φοιτητές αναμένεται 
α) Να μελετήσουν και να κατανοήσουν την έννοια, τη φύση και την αξιολόγηση της δημιουργικότητας, 
β) Να σχεδιάσουν προγράμματα ΔΤΕ με στόχο την καλλιέργεια της δημιουργικότητας,
γ) Να εφαρμόσουν πιλοτικά προγράμματα, 
δ) Να τα αξιολογήσουν και να τα αναθεωρήσουν.

Αναμενόμενα Αποτελέσματα:

Μαθησιακά Αποτελέσματα:   
Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές αναμένεται: 
•    Να προσδιορίζουν την έννοια της αποκλίνουσας και της δημιουργικής σκέψης και να αναγνωρίζουν το πλαίσιο προσέγγισή της στο περιβάλλον της ΔΤΕ. 
•    Να σχεδιάζουν σχετικά προγράμματα σύμφωνα με τις αρχές της ΔΤΕ με αξιοποίηση κατάλληλων τεχνικών. 
•    Να συνθέτουν προγράμματα που μετά την εφαρμογή τους τα αξιολογούν και τα αναθεωρούν. 
•    Να ορίζουν, να κρίνουν και να αξιολογούν τις επιμέρους ενέργειες και τα προγράμματα.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

•    Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
•    Ερευνητική και θεωρητική προσέγγιση της δημιουργικής σκέψης. 
•    Σχεδιασμός προγραμμάτων με στόχο την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης. 
•    Πιλοτική εφαρμογή των σχεδιασθέντων προγραμμάτων. 
•    Τροποποιήσεις, βελτιώσεις προγραμμάτων. 
•    Αξιολόγηση αποτελεσμάτων εργασιών και συμπεράσματα.
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Η έννοια, η φύση, η αξιολόγηση της δημιουργικής σκέψης – Κριτήρια δημιουργικότητας
2. Χαρακτηριστικά και προσωπικότητα δημιουργικών ατόμων 
3. Ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης
4. Τεχνικές παραγωγής πρωτότυπων ιδεών

5. Δημιουργικότητα και Τέχνη
6. Προώθηση της Δημιουργικότητας μέσω της ΔΤΕ – Βασικές αρχές
7. Δημιουργικότητα και ΔΤΕ στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο /
Το Παραμύθι
8. Δημιουργικότητα και ΔΤΕ για εφήβους / 
Επινόηση ιστοριών
9. Ο δημιουργικός δάσκαλος ως εμψυχωτής ΔΤΕ
10. Δημιουργικότητα και λόγος: Δημιουργική γραφή στο σχολείο
11. Δημιουργική γραφή και ΔΤΕ

12. Τεχνικές Δημιουργικής γραφής: Από τον ρόλο στο κείμενο, από το κείμενο στη σκηνή
13. Η Δημιουργικότητα στην πράξη
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

25

Εργαστήρια

25

Πρακτική εφαρμογή

25

Μελέτη

25

Μελέτες περίπτωσης

25

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Διαμόρφωση portfolio φοιτητή με ελάχιστο αριθμό «μελετών περίπτωσης» τρεις σύντομες εργασίες (Μονάδες 3). 
Γραπτή εξέταση (Μονάδες 7)
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ξενόγλωσση

Βagley, M.T. &Hess, K.K. (1984). 200 ways of using imagery in the classroom. New York: Thrillium.
Dacey, J.S. (1989). Fundamentals of creative thinking. Lexington, MA: Lexington, MA: Lexington Books.
Davis, G.A. (1981). Personal creative thinking techniques. Gifted Child Quarterly 25, 99-101.
De Bono, E. (199). Six thinking hats, New York: Back Bay Books / Little Brown and Company.
Fabun, D. (1968). You and creativity. New York: Macmillan.
Fishkin, A.S., Cramond, B., Olszewski–Kubulins, P. (eds) (1999). Investigating creativity in youth: Research and methods. Cresskill, N. J.: Hampton Press.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences. New York : Basic Books.
Guilford, J.P. (1959). The three facets of intellect. American Psychologist 14, 469-479.
Parnes, S.J. - Harding, H.F. (επιμ.) (1962). A sourse book for creative thinking. New Yorgk: Scribner’s Sons.
Torrance, E.P. (1962). Guiding  creative  talent.  Englewood  Cliffs,  NJ: Prentice-Hall.
Torrance, E.P. (1977). Creativity in the classroom. Washington, DC: National     Educational Association.

Ελληνόγλωσση

Κοντογιάννη, Α. (2008). Μαύρη Αγελάδα-Άσπρη Αγελάδα. Αθήνα: Τόπος.
Μαγνήσαλης, Κ. (2003). Δημιουργική σκέψη: θεωρία, τεχνική, ασκήσεις, τεστ, παιχνίδια. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Μαγνήσαλης, Κ. (2004). Δημιουργικά παιχνίδια: ένας ευχάριστος και αποτελεσματικός τρόπος ανάπτυξης της δημιουργικής σκέψης. Αθήνα: Αλκυών.
Ξανθάκου, Γ. (1998). Η δημιουργικότητα στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/2633/

Μαθήματα Εξαμήνου