Τεχνικές σωματικού θεάτρου ΙV: Ο ερμηνευτής στον Ανοιχτό Χώρο

Κωδικός μαθήματος
34ΕΧ651
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ ή Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα αυτό αποσκοπεί στην εξερεύνηση του δημόσιου χώρου ως πεδίου καλλιτεχνικής δράσης μέσω του δραματικού λεξιλογίου του σωματικού θεάτρου, όπου το σώμα βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με το θέατρο και το εικαστικό θέατρο, ώστε ο ερμηνευτής να αυτονομηθεί ως δημιουργός. Το μάθημα διαχωρίζεται σε ενότητες όπου θα μελετηθούν τα στοιχεία ερμηνείας στον ηθοποιό, την σχέση με τα χωρικά αντικείμενα και περιβάλλοντα χώρο, ενώ θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην σύνθεση, στην δραματουργία της κίνησης και κυρίως την εφαρμογή των παραπάνω σε προσωπικές δημιουργίες και κείμενα στο δημόσιο χώρο της πόλης του Ναυπλίου (πάρκα, κάστρο, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, γήπεδο, παραλίες, εγκαταλελειμμένες σιδηροδρομικές κλπ.).

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα: Είναι σε θέση να γνωρίζουν τεχνικές training για την σωματική προετοιμασία του ηθοποιού.
Μπορούν να χρησιμοποιούν τις φυσικές τους δεξιότητες ως προς την ανάπτυξη ενός ρόλου/χαρακτήρα, τόσο στις πρόβες όσο και στη σκηνή, μέσω της προσαρμογής και ανάπτυξης της προσωπικής τους τεχνικής, επαναλαμβάνοντας ασκήσεις και αναδημιουργώντας την κίνηση.
Έχουν ενισχύσει τη σκηνική τους παρουσία, θα έχουν επίγνωση του χώρου, του ρυθμού και της δυναμικής του σώματος.
Έχουν αναπτύξει αυξανόμενη εμπιστοσύνη στις πρακτικές δεξιότητες που στηρίζουν την πρακτική του σωματικού θεάτρου.
Είναι σε θέση να ερευνήσουν το περιεχόμενο μια ιδέας, ενός θέματος.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Λήψη αποφάσεων. Αυτόνομη εργασία. Ομαδική εργασία.
Παραγωγή νέων ιδεών σε πρακτικό επίπεδο. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Εισαγωγή και σύντομη παρουσίαση των παραστατικών θεαμάτων δρόμου (Γαλλία, Αγγλία, Αμερική)
2. Σωματικά θεάματα δημόσιου χώρου (θέατρο δρόμου, αόρατο θέατρο, durational performance)
3. Σωματικά θεάματα δημόσιου χώρου (flash-mob, environmental theatre)
4. Το παραστάσιμο σώμα (σωματικές δράσεις, ήχοι, ρυθμός, rasa boxes).
5. Παιχνίδια συνόλου (chorus)
6. Προς μια δραματουργία του παραστάσιμου σώματος
7. Αρχές σύνθεσης σωματικών
θεατρικών δημιουργιών στο ανοιχτό χώρο
8. Σχέση εικαστικών τεχνών και σωματικού θεάτρου
9. Εμβάθυνση στην προσωπική σωματική δραματική σύνθεση
10. Εμβάθυνση στην προσωπική σωματική δραματική σύνθεση (συνέχεια)
11. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
12. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
13. Επαναληπτικό μάθημα

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

26

Ασκήσεις πράξης κατά την διάρκεια των μαθημάτων

20

Παρακολούθηση προβών εξάσκησης

10

Εκπόνηση καλλιτεχνικού project (ομαδική ή ατομική εργασία).

26

Αυτοτελής μελέτη

43

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Παρουσίαση ομαδικού ή ατομικού καλλιτεχνικού project (35%)
Φυσική παρουσία και επιμέλεια κατά την διάρκεια των διαλέξεων του μαθήματος (50 %).
Επαλήθευση εργαστηριακών βιωματικών ασκήσεων (15%).
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνόγλωσσα
•    Αρτώ, Α. (2013). Το θέατρο και το είδωλό του. Αθήνα: Δωδώνη
•    Αυγητίδου, Α., Βαμβακίδου, Ι. (2014). Performance Now V.1: Επιτελεστικές Πρακτικές στην Τέχνη και Δράσεις In Situ. Αθήνα : Ίων.
•    Γκροτόφσκι, Γ. (2010). Για ένα φτωχό θέατρο. Αθήνα: Κοροντζής
•    Μπάρμπα E. & Σαβαρέζε, Ν. (2008). Η Μυστική Τέχνη του ηθοποιού. Αθήνα: Κοάν.
•    Πατσαλίδης, Σ. (2004). Θέατρο και Θεωρία. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
•    Ρηγοπούλου, Π. (2003). Το σώμα: Από την ικεσία στην απειλή. Αθήνα: Πλέθρον
•    Στεφανοπούλου, Μ. (2011). Το θέατρο των πηγών και η νοσταλγία της καταγωγής. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας.
•    Fischer - Lichte, E. (2013): Θέατρο και μεταμόρφωση: Προς μια νέα μορφή του επιτελεστικού, Αθήνα: Πατάκης.
•    Schechner R. (2010): Η θεωρία της επιτέλεσης. Αθήνα:Τελέθριο.

Ξενόγλωσσα
•    Aslan, O. (1998). Le corps en jeu. Paris: CNRS.

•    Bowditch, R., Casazza, J., Annette, A. (2018).Physical Dramaturgy: Perspectives from    the Field. New York: Routledge.
•    Lecoq, J. (2000). The Moving Body. London: Methuen Drama.
•    Lee, Hee-Kyung (2013). Les arts de la rue en France. Une logique de double jeu. Paris: L’Harnattan
•    Lust, A. (2011). Bringing the Body to the Stage and Screen: Expressive Movement for
•    Performers. Lanham, Md: Scarecrow Press.
•    Mason, B. (1992). Street Theatre and Other Outdoor Performance. London: Routledge.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/1809/

Μαθήματα Εξαμήνου