Επιλογής
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Παιδαγωγική της Συμπερίληψης
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Ο διδακτικός στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στην έννοια της συμπερίληψης, ενός ζητουμένου της εποχής μας κατά την οποία η ετερότητα των μαθητών δημιουργεί νέα ζητούμενα· οι μαθητές πλέον στη σχολική τάξη παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές ως προς τη φυλή, τη θρησκεία, την
εθνικότητα, την κοινωνική ένταξη και τις εκπαιδευτικές ανάγκες. Η θεμελίωση μιας συμπεριληπτικής
εκπαίδευσης αποτελεί μια πρόκληση για τα σύγχρονα δημοκρατικά σχολεία που προσπαθούν να παρέχουν ίσες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές. Ένα κατεξοχήν «συμπεριληπτικό» περιβάλλον μάθησης τόσο για τη γενική όσο και για την ειδική εκπαίδευση αποτελεί η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση (ΔΤΕ) ως μια προσέγγιση κατά την οποία η διαφορετικότητα γίνεται σεβαστή, ενώ παράλληλα δίνονται ευκαιρίες ισότιμης ένταξης στις εκπαιδευτικές δομές όλων των μαθητών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές αναμένεται:
Σε επίπεδο γνώσεων:
Να ορίζουν την έννοια της συμπερίληψης
Να αναγνωρίζουν το πλαίσιο προσέγγισης της συμπερίληψης στο περιβάλλον της ΔΤΕ.
Να αναγνωρίζουν τους παράγοντες του σχολικού διαχωρισμού.
Να διακρίνουν τις έννοιες της αναπηρίας και των ειδικών μαθησιακών αναγκών στο εκπαιδευτικό πλαίσιο
Να χρησιμοποιούν την κατάλληλη ορολογία.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων:
Να αναπτύσσουν ευαισθησία απέναντι σε όποια μορφή διαχωρισμού
Να διαμορφώνουν συμπεριληπτικά περιβάλλοντα
Σε επίπεδο ικανοτήτων:
Να σχεδιάζουν προγράμματα σύμφωνα με τις αρχές της ΔΤΕ τα οποία ανταποκρίνονται στις ποικίλες εκπαιδευτικές ανάγκες της σύγχρονης τάξης.
Να προβαίνουν σε διαφοροποιήσεις κατά την εφαρμογή προγραμμάτων και σε αιτιολογημένους συνδυασμούς.
Να συνθέτουν προγράμματα που μετά την εφαρμογή τους τα αξιολογούν και τα αναθεωρούν.
Να αξιολογούν τις επιμέρους ενέργειες στα προγράμματα.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Ερευνητική προσέγγιση της συμπερίληψης μέσω της ΔΤΕ.
• Θεωρητική προσέγγιση ιδιαιτεροτήτων κάθε μαθητικής ομάδας.
• Σχεδιασμός προγραμμάτων με στόχο την ένταξη στο σχολείο και την τάξη μαθητών που βιώνουν τον κοινωνικό αποκλεισμό για ποικίλους λόγους.
• Πιλοτική εφαρμογή των σχεδιασθέντων προγραμμάτων.
• Τροποποιήσεις, βελτιώσεις προγραμμάτων.
• Αξιολόγηση αποτελεσμάτων εργασιών και συμπεράσματα.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
1. Η έννοια της συμπερίληψης – Η παιδαγωγική της συμπερίληψης – Η ενοποίηση της γενικής και ειδικής αγωγής
2. ΔΤΕ και συμπερίληψη
3. ΔΤΕ και μαθητές με νοητικές ανεπάρκειες4. ΔΤΕ και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
5. ΔΤΕ και μαθητές με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ)
6. ΔΤΕ και μαθητές με διαταραχές ομιλίας και λόγου7. ΔΤΕ και μαθητές με συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές 7. ΔΤΕ και μαθητές με συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές
8. ΔΤΕ και μαθητές με διαταραχή του αυτιστικού φάσματος9. ΔΤΕ και μαθητές με φυσικές αναπηρίες και προβλήματα υγείας
10. ΔΤΕ και κωφά παιδιά / ΔΤΕ και παιδιά με προβλήματα όρασης
11. ΔΤΕ και χαρισματικοί μαθητές
12. ΔΤΕ και μαθητές από διαφορετικό πολιτισμικό πλαίσιο
13. ΔΤΕ και μαθητές με προσφυγικό υπόβαθρο
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
25
Εργαστήρια
25
Πρακτική εφαρμογή
25
Μελέτη
25
Μελέτες περίπτωσης
25
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Διαμόρφωση portfolio φοιτητή με ελάχιστο αριθμό «μελετών περίπτωσης» τρεις σύντομες εργασίες (Μονάδες 3).
Γραπτή εξέταση (Μονάδες 7)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Ξενόγλωσση
Bong, M. & Skaalvik, E. (2003). Academic self concept and self efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review 15, 1–40.
Doyle, C. (1998). A self psychology theory of role in drama therapy. Arts in Psychotherapy 25(4), 223–225.
Eggen, P. & Kauchak, D. (2001). Educational Psychology. Ohio: Merrill Prentice Hall.
Gleni, Ch. & Papadopoulos, S. (2010). When Drama Animator meets Intercultural Teacher: Pedagogy of Communicative Globalism and Inclusion. In International Conference Proceedings: Intercultural education as a project for social transformation. Linking theory and practice towards equity and social justice, 138-152. Mdna-Malta: International Association of Intercultural Education / Inter Network.
Jolly, J, & Jarvis, J. (2018). Exploring Gifted Education. Bosa Roca: Taylor & Francis Inc.
Kempe, A. (1996). Drama Education and Special Needs. London: Nelson Thornes.
Kempe, A. (2012). Drama, Disability and Education. Bosa Roca: Taylor & Francis Inc..
Peter, M. (1995). Making drama special. London: David Fulton.
Wertheimer, M. (1959). Productive Thinking (Enlarged Ed.). New York: Harper & Row.
Wright, P.R. (2006). Drama Education and Development of Self: Myth or Reality? Social Psychology of Education 9, 43–65.
Ελληνόγλωσση
Ανδρέου, Α., Λαμπριανού, Γ., Ελευθερίου, Ε., , Κωνσταντίνου, Ε., Αδάμου, Χ., Χατζησάββα, Χ., Χαρίτου, Χ. (2016). Επίλυση Συγκρούσεων στο Δημοτικό Σχολείο. Λευκωσία: Παρατηρητήριο Βίας.
∆ίκτυο για τα Ανθρώπινα ∆ικαιώµατα και την Εκπαίδευση, (2007). ∆ιαµεσολάβηση Συνοµηλίκων για την Επίλυση των Συγκρούσεων στα Σχολεία. Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές νέων (Διαθέσιμο στο διαδίκτυο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://dide.ira.sch.gr/kesyp/index.php?option=com_docman&task=doc_downl… , τελευταία επίσκεψη 15/04/2019).
Κοντογιάννη, Α. (2012). Η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.Τσιάντης, Γ. & Μανωλόπουλος, Σ. (1988). Σύγχρονα Θέματα Ψυχιατρικής. Αθήνα: Καστανιώτης.
Τσιάρας, Α. (2007). Η Θεατρική Αγωγή στο Δημοτικό Σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Χριστοδούλου, Α. (2016). Η επίδραση της Δραματοθεραπείας σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ ή/και Δυσλεξία. 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 19-21 Ιουνίου 2015, Αθήνα (Διαθέσιμο στο διαδίκτυο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/edusc/article/view/386 , τελευταία επίσκεψη 22.04.2019).
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS