Μέθοδοι Επανεκπαίδευσης Σώματος

Κωδικός μαθήματος
34ΕΕ722
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ ή Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ


Στόχοι:
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις βασικές αρχές που διέπουν το ευρύ πεδίο των Σωματικών Πρακτικών (Somatics: Hannah, 1976) και στην επαφή τους με την πρακτική/βιωματική έρευνα. Τα μαθήματα προσεγγίζουν διαφορετικές μεθόδους (επαν)εκπαίδευσης του σώματος μέσω της κίνησης, αναφορικά και με τις σύγχρονες προσεγγίσεις στο χορό και στο θέατρο. Δίνεται έμφαση στην ιδεοαντίληψη, στην κιναισθησία και στην ικανότητα αυτό-αξιολόγησης και αναγνώρισης συγκεκριμένων –ακούσια- επαναλαμβανόμενων μηχανισμών στάσης και κίνησης, προκειμένου να διερευνηθούν πιο λειτουργικοί και αποδοτικοί τρόποι επιτέλεσής τους -όσον αφορά στις παραστατικές τέχνες και στην καθημερινή ζωή.

Μαθησιακά αποτελέσματα:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριές αναμένεται να έχουν εξοικειωθεί με τις κοινές παραδοχές διαφορετικών σωματικών πρακτικών και να μπορούν να πραγματευτούν (θεωρητικά και βιωματικά) τις ειδικές συνθήκες, τις παραμέτρους και τις καλλιτεχνικές προεκτάσεις τους. Θα μπορούν να κατανοούν βασικές αρχές βιωματικής ανατομίας και κινησιολογίας και να τις εντάξουν στην έρευνα και παραγωγή προσωπικού κινητικού υλικού.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

•    Αυτόνομη εργασία
•    Ομαδική εργασία
•    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
•    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
•    Λήψη αποφάσεων
•    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
•    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
•    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
•    Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη περιγραφή
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στο ευρύ πεδίο των Σωματικών Πρακτικών, σε συσχετισμό και με αντίστοιχες πρακτικές στον σύγχρονο χορό και στο θέατρο. Εισάγοντας στην βιωματική έρευνα στοιχεία από διαφορετικές μεθόδους σωματικής (επαν)εκπαίδευσης και κινησιολογικές προσεγγίσεις (όπως Ιδεοκίνηση, BodyMind
Centering, Bartenieff fundamentals, Τεχνικές Felndenkrais και Alexander, Βιωματική Ανατομία και Ανάλυση της Κίνησης (LMA) , καθώς και Yoga, Tai Chi και Chi Kong), τα μαθήματα εστιάζουν στην ολιστική προσέγγιση του σώματος (soma versus body), στην ιδιοαντίληψη, στην ενσυναίσθητη κίνηση και στην αναστοχαστική
πρακτική, προκειμένου να ενισχύσουν τη δημιουργική έρευνα, την σκηνική απόδοση αλλά και την υγεία των φοιτητών/τριών.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1. Εισαγωγή στο μάθημα. Βασικές Αρχές, Ιστορία, Κοινωνικές και
Καλλιτεχνικές Προεκτάσεις.
Συσχετισμός με το χορό, και τις λοιπές παραστατικές τέχνες, τη
Φαινομενολογία, την εκπαίδευση.
Βιωματική έρευνα και αναστοχαστική (συγ)γραφή.
2. Η σπονδυλική στήλη. Διερεύνηση του ρόλου της βαρύτητας σε στάση και κίνηση. Από την ύπτια
(υποστηριζόμενη) στην όρθια (ελεύθερη) θέση.
Αυτό-αξιολόγηση, σωματικές τυπολογίες.
3. Ιδιοαντίληψη, Ετεροαντίληψη. Κιναισθησία, Λαβυρινθώδης και
Σπλαχνική αίσθηση. Αντανακλαστικά. Νευρομυϊκή συναρμογή.
4. Εισαγωγή στις αρχές Bartennief και στην ανάλυση Κίνησης του Λάμπαν (LMA)
5. Μυοσκελετικό σύστημα, περιτονία και εσωτερικά όργανα στην κίνηση.
Μέθοδος Franklin.
6. Τεχνικές Αναπνοής και κίνηση
7. Τεχνική Alexander technique, Body Mind Centering. Βιωματική έρευνα.
8. Από την ακινησία στην κίνηση. Εναλλαγές βάρους, αλληλοστήριξη, αλληλοσυσχετισμός.
9. Άγγιγμα και ενσυναίσθητη κίνηση. Έρευνα σε ζευγάρια. Αρχές του Contact Improvisation.
10. Σύνδεση εσωτερικού-εξωτερικού χώρου, κίνησης, αίσθησης.
Αυτοσχεδιασμός.
11. Σωματικές Πρακτικές και
Σύγχρονος Χορός. Τεχνική Release.
12. Καλεσμένος ομιλητής/τρια.
13. Βιωματική έρευνα και ανάπτυξη προσωπικού κινητικού υλικού.
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

30

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

40

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ

20

Αυτοτελής μελέτη

35

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

1. ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ/ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 40% 2.ΦΆΚΕΛΟΣ/ΠΟΡΤΦΟΛΙΟ    40%
3. ΣΥΜΜΕΤΟΧΉ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ/ΕΡΓΑΣΙΕΣ 20%
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

•    Cohen-Bainbridge, B. (1997). Sensing, Feeling, and Action the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering, Northampton, MA: Contact editions.
•    Dunlop-Preston., V.M. (1980). A Handbook for Modern Educational Dance. Boston: Plays, Inc. Boston.
•    Dunlop-Preston. V.M. and Sanchez-Colberg, A. (2002). Dance and the Performative: A Choreological Perspective. London: Verve.
•    Dowd, I. (1981). Taking Root to Fly: Seven articles on Functional Anatomy. New York: Contact Collaboration Inc.
•    Eddy, M. (2000). Access to somatic theory and applications: Socio-political concerns. Proceedings of the International Conference: Dancing in the Millennium. Washington DC: 2000, pp 144-148.
•         A brief history of somatic practices and dance: historical development of the field of somatic education and its relationship to dance. Journal of Dance and Somatic Practices Volume 1 Number 1, 2009, pp. 5-27.
•    Feldenkrais, M. (1972). Awareness through Movement: Easy-to-Do Health Exercise to Improve Your Posture, Vision, Imagination, and Personal Awareness. San Francisco: Harper.
•    Franklin, E. Conditioning for Dance. Human Kinetics, 2004.
•    Gray, J.(1990). The Alexander Technique. New York: St. Martin’s Press.
•    Hackney, P. (2000). Making connections. Total Body Integration through Bartenieff Fundamentals. Amsterdam:
•    Gordon and Breach Publishers.
•    Hartley, L. (1995). Wisdom of the Body Moving: An Introduction to Body-Mind Centering. California: North Atlantic Books.
•    Hawkins, E.(1992). The Body is a Clear Place (and Other Statements on Dance. Princeton: A Dance Horizons Book, Princeton Book Company.

•    Sweigard, L. (1974). Human Movement Potential its ideokinetic Facilitation. Harper and Row, San Francisco London.
•    Todd, M. E. (1937). The Thinking Body. New York: Dance Horizons.
•    Shapiro, S.B. (ed.) (1998) Dance, Power and Difference. Critical and Feminist Perspectives on Dance Education. U.S.A.: Human Kinetics
•    Shapiro, S.B. (ed.) (2008) Dance in a world of change, Reflections on Globalization and Cultural Difference. U.S.A.: Human Kinetics.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/TS410/

Μαθήματα Εξαμήνου