Επιλογής
Κατασκευή Κούκλας και Μαριονέτας
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα γνωρίζουν να κατασκευάζουν κούκλες και μαριονέτες, τις οποία ενδεχομένως θα μπορούν να τις εντάξουν και να αξιοποιήσουν λειτουργικά σε θεατρικές και άλλες μορφές και εκφράσεις της τέχνης. Μέσω αυτής της γνώσης θα αναπτύξουν την δημιουργική και κριτική τους σκέψη και θα εξελίξουν την καλλιτεχνική τους έμπνευση και φαντασία, εφαρμόζοντας τις τεχνικές τις οποίες θα διδαχτούν και που θα τους βοηθήσουν στην υλοποίηση των ιδεών τους. Κατά την κατασκευή των κουκλών και μαριονετών σημαντικό ρόλο θα παίξουν τα υλικά τα οποία θα χρησιμοποιηθούν, που πολλές φορές θα προέρχονται από την ανακύκλωση ή σε άλλες περιπτώσεις θα προέρχονται αυτούσια από το φυσικό περιβάλλον. Αυτό θα αναπτύξει τη δημιουργική φαντασία των φοιτητών/τριων, ανακαλύπτοντας νέες συνδέσεις των αντικειμένων με την αλλαγή της χρήσης τους, πάντα με σεβασμό στο περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
Στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι/ φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
• Λαμβάνουν δημιουργικές αποφάσεις.
• Κατασκευάζουν κούκλες και μαριονέτες .
• Αξιοποιούν τις τεχνικές κατασκευής αντικειμένων προκειμένου να υλοποιήσουν καλλιτεχνικές ιδέες, τις οποίες ενδεχομένως να χρησιμοποιήσουν ως εκφραστικά εργαλεία στη τέχνη.
• Έρθουν σε γόνιμη και δημιουργική αλληλεπίδραση μεταξύ τους και μεταξύ διδάσκοντος-διδασκομένων.
• Αξιοποιούν και διευρύνουν τις εκφραστικές και δημιουργικές τους ικανότητες.
• Επαναχρησιμοποιούν δημιουργικά υλικά της ανακύκλωσης με σεβασμό στο περιβάλλον που ζούνε.
• Χρησιμοποιούν αυτούσια φυσικά υλικά.
• Επικοινωνούν και συνεργάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία τόσο των αυτόνομων όσο και των ομαδικών εργασιών.
● Οξύνουν την κριτική τους σκέψη πάνω σε θέματα που αφορούν την τέχνη και τον πολιτισμό.
Γενικές Ικανότητες
● Αυτόνομη εργασία.
● Ομαδική εργασία.
● Παραγωγή νέων ιδεών και καλλιτεχνική υλοποίησή τους.
● Σεβασμός στην διαφορετικότητα της έκφρασης και δημιουργίας.
● Άσκηση κριτικής σκέψης.
● Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1. Η κούκλα και η μαριονέτα στην ιστορία του ανθρώπου. Πειραματισμός και εξοικείωση με τα εργαλεία και τις πρώτες ύλες παραγωγής κουκλοθεάτρου.
2. Σχεδιασμός και κατασκευή κούκλας διαφόρων τεχνικών.
3. Πειραματισμοί με τα υλικά κατασκευής μαριονετών και κουκλών. Το στήσιμο της μαριονέτας.
4. Ανατομία, μηχανική σώματος και γλυπτική για την κατασκευή μαριονέτας.
5. Πειραματισμοί για τη διαδικασία χειρισμού.
6. Τεχνικές για την κίνηση των μαριονετών.
7. Κατασκευή του ενδύματος της κούκλας.
8. Εργαστήριο
9. Πειραματισμοί με το φως και την κίνηση.
10. Σκηνικά κουκλοθεάτρου
11. Πειραματισμός για την εμψύχωση της μαριονέτας κούκλας.
12. Πειραματισμοί με σενάρια (σκετς) με τη συμμετοχή μαριονετών.
13. Πειραματισμός και τελική παράσταση.
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις / Εργαστηριακή άσκηση / Πρακτική εφαρμογή
55
Καλλιτεχνικές δημιουργίες / Εκπαιδευτικές επισκέψεις
40
Αυτοτελής Παρουσίαση εργασιών και project / Συγγραφή εργασίας / Πρακτική εφαρμογή
30
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Εργαστηριακή δημιουργία
Καλλιτεχνικό αποτέλεσμα
Δημιουργία καλλιτεχνικού Portfollio
Δημόσια παρουσίαση
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• Ανδρεάδης Γ. (1984), «Θείον Θαύμα. Σκέψεις για την αρχαία μαριονέτα», Δρώμενα, , σελ. 18-25.
• Βελιώτη Μαρία, (1979-1980), «Οι κούκλες του Χρήστου Κονιτσιώτη στη συλλογή του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος», Eθνογραφικά, 2, σελ. 47–56.
• Βελιώτη-Γεωργοπούλου, Μαρία (2009). «Παραστάσεις και αναπαραστάσεις από το κουκλοθέατρο
στην Ελλάδα (1870-1950)», στο Επιστημονική Επιθεώρηση Τεχνών του Θεάματος, 1, Τμήμα Θεατρικών
Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, σελ. 337-360.
• Βελιώτη-Γεωργοπούλου, Μαρία (επιμ. 2012 ), Κουκλοθέατρο, το θέατρο της εμψύχωσης.
Διεπιστημονικές αναγνώσεις-Καλλιτεχνικές συναντήσεις, Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου-Αιγόκερως, σελ. 33-52.
• Βελιώτη-Γεωργοπούλου Μαρία (2012), «Οι “ξένοι” στο ελληνικό κουκλοθέατρο. Οπτικές απεικονίσεις των αλλοεθνών στις κουκλοθεατρικές συλλογές». Στο Βελιώτη-Γεωργοπούλου, Μαρία (επιμ. 2012 ),
Κουκλοθέατρο, το θέατρο της εμψύχωσης. Διεπιστημονικές αναγνώσεις-Καλλιτεχνικές συναντήσεις, Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου-Αιγόκερως.
• Βελιώτη-Γεωργοπούλου Μαρία, “Ο οικείος «άλλος». Η μαριονέτα των κοινωνικών κινημάτων «του Θεάτρου του Ήλιου»”, Πρακτικά Στ’ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου Θέατρο και Ετερότητα: Θεωρία, Δραματουργία και Θεατρική Πρακτική (17-20 Μαΐου 2017), Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (υπό εκτύπωση).
• Βογιατζάκη-ΚρουκόφσκιΕμμ. (2012), , «Πόσο άψυχη μπορεί να είναι μια μαριονέτα;». Στο Βελιώτη-
Γεωργοπούλου, Μαρία (επιμ. 2012 ), Κουκλοθέατρο, το θέατρο της εμψύχωσης. Διεπιστημονικές αναγνώσεις-Καλλιτεχνικές συναντήσεις, Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου
Πελοποννήσου-Αιγόκερως, σελ. 93-104.
• Κοντογιάννη, Άλκηστις (1992). Κουκλοθέατρο σκιών, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
• Κόρδαρη Α., Παρούση Α., Βελιώτη-Γεωργοπούλου Μ., «Η παράσταση των BreadandPuppetTheater
στην Ελλάδα την Άνοιξη του 2015», Σκηνή, 9 (υπό ανάρτηση• Μαγουλιώτης, Απόστολος (2012). Ιστορία του Νεοελληνικού κουκλοθεάτρου (1870-1938). Αθήνα: Παπαζήσης.
• MeschkeMikael, (2004). Το θέατρο στ’ακροδάχτυλα, Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός.
• Meschke, Mikael (2007). Τρεις ελληνικοί μύθοι, Αθήνα: Gutenberg-Γ. Δαρδανός.
• Παρούση Α. (2012), Το κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση, Εκπαίδευση στο Κουκλοθέατρο, Αθήνα: Πλέθρον.
• Πασχάλη Μαρία, (2008). «Βιετνάμ. Το κουκλοθέατρο του νερού». Εφημ. Η Καθημερινή,Κυριακή 14/11/2008
• Πούχνερ, Βάλτερ (1989). Λαϊκό Θέατρο στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια. Συγκριτική Μελέτη, Αθήνα: Πατάκης.
• Σαντοριναίος Μ. και Σαντοριναίου Ά. (2012), «Η κούκλα μαριονέτα από την εποχή των μέσων
επικοινωνίας στην ψηφιακή εποχή. Μια προσωπικά εμπειρία». Στο Βελιώτη-Γεωργοπούλου, Μαρία (επιμ. 2012 ), Κουκλοθέατρο, το θέατρο της εμψύχωσης. Διεπιστημονικές αναγνώσεις-Καλλιτεχνικές συναντήσεις, Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου-Αιγόκερως, σελ.81- 92.
• Τσοκόπουλος Γεώργιος (1892). «Ο Φασουλής», Παρνασσός, 15 , σελ. 213-217.
• VonKleist, Heinrich (1982). Οι Μαριονέτες (και μια μελέτη του BernardDort), Αθήνα: Άγρα. - URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS
-