Η ρομαντική όπερα και το μουσικό θέατρο κατά τον 19ο αιώνα

Κωδικός μαθήματος
34ΕΕ600
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε ή Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Θεατρολογία
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι: Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή στη διαμόρφωση και εξέλιξη της όπερας και γενικότερα του μουσικού θεάτρου κατά τον 19ο αιώνα. Κατά τη διάρκεια των παραδόσεων θα αναλυθούν οι απαρχές του
ρομαντισμού, τα είδη του μουσικού θεάτρου που ευδοκίμησαν και παγιώθηκαν στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ευρώπης, σε συνδυασμό με τις ιστορικές, κοινωνικές εξελίξεις, τις θεωρητικές και αισθητικές αρχές μέσα από τον εμπλουτισμό και την ανανέωση της ρομαντικής μουσικής γλώσσας από τους σπουδαιότερους
μουσουργούς της συγκεκριμένης περιόδου.

Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
●    Να αποκτήσουν τις θεμελιώδεις γνώσεις σύνδεσης της μουσικής με το θέατρο κατά τον 19ο αιώνα.
●    Να αναλύσουν τα είδη του μουσικού θεάτρου με τη χρήση μουσικοδραματικών όρων και να αιτιολογούν τις εφαρμοζόμενες τεχνικές.
●    Να συνδυάζουν ένα μουσικοδραματικό έργο με το ιστορικό-κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται.
●    Να αποκτήσουν την ικανότητα αναγνώρισης και ανάλυσης των μεγάλων στιλιστικών περιόδων της
όπερας και του μουσικού θεάτρου.
●    Να αναγνωρίζουν ακουστικά τις μουσικές φόρμες.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

●    Λήψη αποφάσεων.
●    Αυτόνομηεργασία.
●    Ομαδική εργασία.
●    Παραγωγήνέωνερευνητικώνιδεών.
●    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
●    Σεβασμός στοφυσικό περιβάλλον.
●    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
●    Άσκησηκριτικής και αυτοκριτικής.
●    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

●    Εξετάζονται τύπο όπερας και τα κυριότερα είδη του μουσικού θεάτρου έτσι όπως διαμορφώθηκαν και καθιερώθηκαν κατά τον 19ο αιώνα, ενώ συνεκτιμάται ο τρόπος ερμηνείας και οι αίθουσες υποδοχής.
●    Παρέχονται στοιχεία της εξέλιξης και διαμόρφωσης των ειδών του μουσικού θεάτρου από την περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα και την κορύφωση της ιταλικής όπερας.
●    H επικράτηση του μουσικού δράματος του Βάγκνερ, της οπερέτας και της εθνικής όπερας.
●    Παρουσίαση και ανάλυση μουσικών έργων, προβολές επεισοδίων από παραστάσεις, μουσικά χειρόγραφα,βιβλιογραφία και αρθρογραφία.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.    
1.Εισαγωγή
2. Η όπερα και το μουσικό θέατρο στη Γαλλία κατά την περίοδο της Επανάστασης
3. Η όπερα απελευθέρωσης
4.Το είδος της grandopera
5. Η ιταλική όπερα : ΤζοακίνοΡοσίνι
6. Ντονιτσέτι, Μπελίνι.
7. Η όπερα ως δράμα: Τζουζέπε Βέρντι (Ι)
8. Τζουζέπε Βέρντι (ΙΙ).
9.Η Γερμανική Εθνική όπερα
10. Οι όπερες του Ρίχαρντ Βάγκνερ (Ι)
11. Η αντίληψη του Βάγκνερ για το μουσικό δράμα (ΙΙ)
12. Η Εθνική Όπερα, η οπερέτα, η Επική όπερα
13..Μελόδραμα και Βερισμός.

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Θεωρητική διδασκαλία

20

Διαδραστική διδασκαλία

20

Ακουστικά παραδείγματα

25

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας/εργασία/εξέταση

60

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Μέθοδος Αξιολόγησης:
•    Διαμορφωτική αξιολόγηση (50 %) που περιλαμβάνει: Ι Ατομική ανταπόκριση σε ακουστικά παραδείγματα.
ΙΙ. Γραπτή εργασία (30%)
●    Γραπτή τελική εξέταση (70%)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

•    Budden, J. (1992), The operas of Verdi (3 vol.).New York: Oxford University Press.
•    Carnegy, P. (2006). Wagner and the art of the theatre. New Haven:Yale University Press.
•    Clark, M. R. (2009), Singing, acting and movement in opera, Indiana University Press, Bloomington
•    Dahlhaus C. (1989). Nineteenth-Century Music. Berkeley, Los Angeles: University of California Press.
•    Dent, E. J., (1976). The rise of romantic opera, London: Cambridge University Press.
•    Gerhard, A.(1998). The Urbanization of Opera: Music Theater in Paris in the Nineteenth Century, Chicago: University of Chicago Press.
•    Gossett, Philip (1983).The New Grove masters of Italian opera: Rossini, Donizetti, Bellini, Verdi, Puccini,New York: W.W. Norton Company,https://archive.org/details/newgrovemasterso00phil
•    Grout, Donald Jay& Hermine Weigel Williams, A short history of opera, 4th edition, Columbia University Press, 2003, ISBN: 978023111950
•    Kerman, J. (1959, 1988). Opera as Drama, Berkeley, Los Angeles: University of California Press. .
•    Millington, B.,(2006),The New Grove guide to Wagner and his operas: Oxford University Press.
•    Sadie, S. (1992). The New Grove dictionary of opera (4v). New York: Macmillan Press.
•    Wilson, Alexandra, The Puccini problem: opera, nationalism and modernity, Cambridge University Press, 2009, ISBN: 9780521106375
•    Δρόσος, Γ. (1995). Βέρντι, (2 τόμ.), Αθήνα: Ζαχαρόπουλος.
•    Ντάλχαους, Κ. (2010). Τα μουσικά δράματα του Ρίχαρντ Βάγκνερ,(μτφρ. Θ.Παρασκευόπουλος), Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
•    (1992). Ο Βάγκνερ και η Ελλάδα.(μτφ. Τ. Μαστοράκη) Αθήνα: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/TS362/

Μαθήματα Εξαμήνου