Νεοελληνική Τέχνη Ι: από τη μεταβυζαντινή περίοδο ως τα τέλη του 19ου αιώνα

Κωδικός μαθήματος
34ΕΧ011
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε ή Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος ο φοιτητής θα μπορεί να κατανοήσει το περιεχόμενο των
καλλιτεχνικών εξελίξεων που σημειώθηκαν στον ελληνικό χώρο από την Άλωση της Κωνσταντινούπολης έως και τα τέλη του 19ου αιώνα.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

-    Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
-    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
-    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στα πρώτα μαθήματα εξετάζονται οι συνθήκες που επικράτησαν στο βυζαντινό κόσμο, μετά τη διάλυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, με παράλληλη την ανίχνευση και ανάδειξη των επιπτώσεων της οθωμανικής
κυριαρχίας σε κάθε τομέα κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής δραστηριότητας. Στα πλαίσια της εν λόγω αποτίμησης οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία μιας πρώτης, συστηματικής επαφής με το χαρακτήρα της
Βυζαντινής και της Μεταβυζαντινής Τέχνης, μέσα από την παρουσίαση των εκπροσώπων, αρχικά της Κρητικής Σχολής κι εν συνεχεία της Επτανησιακής. Στη συνέχεια εξετάζονται οι παράγοντες, οι προϋποθέσεις και οι συγκυρίες που συνέβαλλαν στη διαμόρφωση της Νεοελληνικής Τέχνης μετά τη σύσταση του Ελληνικού
κράτους, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στη διερεύνηση του εύρους της υποδοχής την οποίαν έτυχαν εδώ τα επικρατέστερα τότε στην Ευρώπη καλλιτεχνικά ρεύματα, όπως εκείνα του Νεοκλασικισμού, του Ρομαντισμού και του Νατουραλισμού.
ΤΙΤΛΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ:
1.    Γενικά χαρακτηριστικά της Βυζαντινής Τέχνης
2.    Η Κρητική Σχολή και η σχέσης της με τη Δυτική Τέχνη    
3.    Η Τέχνη στα Επτάνησα: 14ος – 18ος αιώνας
4.    Η Τέχνη στις Τουρκοκρατούμενες ελληνικές περιοχές – Λαϊκή Τέχνη
5.    Φιλελληνισμός και Επανάσταση
6.    Η σύσταση του Νέου Ελληνικού Κράτους, η Ανοικοδόμηση και ο πολιτισμικός ρόλος των Βαυαρών
7.    Δάσκαλοι και μαθητές στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Σχολείου των Τεχνών – Ανεξάρτητοι δημιουργοί
8.    Νεοελληνική Γλυπτική: Α΄ Φάση
9.    Η Σχολή του Μονάχου: Νικηφόρος Λύτρας – Κωνσταντίνος Βολανάκης
10.    Νικόλαος Γύζης – Ιωάννης Ζαχαριάς – Κωνσταντίνος Πανώριος
11.    Πέραν του Μονάχου: Η ανάπτυξη της ελληνικής ηθογραφίας και της προσωπογραφίας.
12.    Νεοελληνική Γλυπτική: Β΄ Φάση
13.    Νεοελληνική τοπιογραφία – Περικλής Πανταζής, Επανάληψη.
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Αυτόνομη μελέτη

56

Τελική εξέταση

35

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-    Κωτίδης, Αντώνης (1995) Ζωγραφική του 19ου αιώνα, στο: Ελληνική Τέχνη. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα.
-    Λυδάκης, Στέλιος (1976) Η Ιστορία της νεοελληνικής ζωγραφικής (16ος – 20ος αιώνας), Σειρά: Οι Έλληνες Ζωγράφοι, Μέλισσα, Αθήνα τομ. 3ος.
-    Λυδάκης, Στέλιος (1981) ΝεοελληνικήΓλυπτική. Οι Έλληνες Γλύπτες, Μέλισσα. Αθήνα.
-    Συλλογικό (1975) Οι Έλληνες Ζωγράφοι, Μέλισσα. Αθήνα, τομ. 1ος.
-    Μερτύρη, Αντωνία (2000) Η καλλιτεχνική εκπαίδευση των νέων στην Ελλάδα 1837-1945, Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας/ Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών – Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα.
-    Παπανικολάου, Μιλτιάδης (2005) Η Ελληνική Τέχνη του 18ου και 19ου αιώνα. Ζωγραφική – Γλυπτική. Βάνιας (Επίκεντρο), Θεσσαλονίκη.
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

Εδώ βάζουμε το περιεχόμενο που έχουμε αντιγράψει

Μαθήματα Εξαμήνου